Het IOB is een arbeidsvoorwaarde die tot stand is gekomen in de Cao Retail Non-Food en is de volgende stap in de verdere modernisering van arbeidsvoorwaarden.
Medewerkers
Het IOB geldt voor alle medewerkers die op 31-12-2019 minimaal een jaar in dienst zijn en minimaal 16 uur per week werken. Het budget van jaarlijks €150,- geldt niet voor weekendhulpen, uitzend- en vakantiekrachten en directieleden.
Inning
Oorspronkelijk was het conform de cao de bedoeling dat de start en de inning van het IOB per 1 januari 2020 zou plaatsvinden. Met de intrede van de coronacrisis werd echter met de bonden afgesproken om de start en de inning voor het eerste halfjaar van 2020 te verplaatsen naar 1 juli. Die datum werd met het aanhouden van de coronacrisis nog drie maanden later.
Het IOB start nu dus pas op 1 oktober van dit jaar. Belangrijk: over de eerste 9 maanden van 2020 wordt géén €12,50 per medewerker per maand geïnd. Eind november worden medewerkers per mail uitgenodigd om zich te registreren en toegang te krijgen tot het systeem. Dat gebeurt als de werkgever de aanmelding en definitieve aansluiting volledig heeft afgerond. Op verzoek van INretail krijg je als werkgever pas begin januari 2021 de eerste, uitgestelde factuur, die een optelsom zal zijn van de maanden oktober t/m december.
Aanmelden
INretail roept werkgevers op om zich aan te melden bij de Leerrekening die deze arbeidsvoorwaarde goed regelt. Medewerkers kunnen hier na het inloggen hun ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden zien.
Werkgevers maken één keer een koppeling met het salarisadministratiepakket en daarna wordt de uitvoering van het IOB helemaal geautomatiseerd uitgevoerd. Dankzij die koppeling kloppen de gebruikte gegevens altijd. Later volgt dan een uitnodiging om éénmalig de feitelijke inrichting tot stand te brengen.
Voor technische vragen over bijvoorbeeld het aanmelden kun je terecht bij werkgevers@deleerrekening.nl