Steeds meer winkels houden op zomerse dagen hun winkeldeur dicht, maar klanten blijven natuurlijk welkom. De sector wil verduurzamen en dichte deuren bij zomerhitte is dan een logische en makkelijke stap om energie te besparen, signaleert INretail. “Klanten waarderen milieubewust gedrag. Deuren dicht als het buiten vier graden warmer is dan binnen dat wordt het nieuwe normaal voor winkelen bij warme dagen,” stelt Jan Meerman, directeur van INretail en vertegenwoordiger van 13.000 winkeldeuren. “De beweging werd vorig jaar in gang gezet en wordt in 2023 nog groter.”
Eerste zomerdag in aantocht
De oproep aan winkels om aan te haken op het brede initiatief doet de brancheorganisatie nu de eerste landelijke zomerdag opkomst is. Het past bij de energiebesparingscampagne die INretail eerder lanceerde gericht op energiebewust gedrag en bewustwording. De brancheorganisatie heeft naast een hitteprotocol een toolkit ontwikkeld met checklists, besparingsadviezen en campagnematerialen, zoals ‘Wij zijn open’ posters.
Energiekosten hoog
In 2022 kreeg een vijfde van de ondernemers in de retail te maken met een verdubbeling van de energiekosten door geëxplodeerde energietarieven. Nog steeds zijn deze kosten hoger dan normaal en ook daarom is verduurzaming een goede investering.
Tachtig procent verduurzaamt
Onderzoek maakte vorig jaar duidelijk dat tachtig procent van de ondernemers inmiddels actief verduurzaamt en van deze groep investeert driekwart ook financieel in energiebesparing. Bijvoorbeeld door over te schakelen op ledverlichting en te investeren in zonnepanelen. Ondernemers kunnen via INretail begeleiding regelen en daardoor verlopen vergunningaanvragen en subsidietrajecten soepeler. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 25% van de retailers die reageerden maatregelen om energie te besparen niet kunnen betalen. Vaak is het ook de winkelpandeigenaar die aan zet is om te verduurzamen.