Schoenen noteert een flinke daling over het eerste halfjaar van 2020 en komt uit op een min van 11%.
Dit blijkt uit de INretail GfK Shoescan. Zeker winkels in de grote steden hadden te maken met een grote terugloop van winkelend publiek. Deze retailers hadden enkel de online kaart te spelen. De cijfers over het tweede kwartaal laten dan ook een offline omzetdaling van 34,4% zien tegenover een omzetplus online waar een toename van 17,3% wordt genoteerd.
In het eerste kwartaal van 2020 laten zowel dames-, heren- als kinderschoenen een grove omzetdaling zien. Enkel kinderschoenen weet het tweede kwartaal positief af te sluiten met een omzetplus van 1,1%.
Dat het gedwongen thuiswerken van grote invloed is geweest op de verkoop van specifieke artikelgroepen laat de toename van de verkoop van pantoffels zien. Deze productgroep noteert als enige een plus van 9,7%. Lage schoenen, laarzen en hakken eindigen in de rode cijfers waarbij deze laatste productgroep zelfs een omzetafname van 43,8% laat zien.