Op dinsdag 17 november is er een onderhandelaarsresultaat bereikt tussen sociale partners over een nieuwe cao Retail Non-Food met een looptijd vanaf 1 januari 2021 tot 1 juli 2022.
De overeenkomst geldt, bij groen licht van de achterbannen, voor ruim 170.000 werknemers. De door CNV Vakmensen, De Unie, AVV en RMU Werknemers met werkgevers gemaakte afspraken doen recht aan de economische situatie en vooruitzichten de komende jaren. Ondanks dat veel bedrijven het zwaar hebben, worden de schaallonen tijdens de cao looptijd twee keer per jaar verhoogd met het percentage waarmee het wettelijk minimumloon stijgt. Werkgevers en vakbonden kiezen met deze cao voor rust en continuïteit in de sector qua arbeidsvoorwaarden en -verhoudingen. Partijen vertrouwen erop dat werkgevers in branches waar het in deze tijd juist goed is gegaan, hun werknemers extra waarderen.
Ander proces
Sinds afgelopen zomer werd tussen werknemers- en werkgeversvertegenwoordigers informeel gesproken over de wens om tot een nieuwe cao te komen. Cao-partijen gaven de voorkeur aan directe aansluiting op de huidige cao boven langdurige onderhandelingen. “De coronacrisis creëert andere prioriteiten. Als sectorvertegenwoordigers kunnen we ons geen slepende discussies veroorloven. We moeten de schouders zetten onder versterking en toekomstbestendigheid van de sector. Dat levert behoud van werkgelegenheid op. Daarom was er van beide zijden bereidheid om met een beperkte wensenlijst zaken te doen”, stellen de onderhandelaars. Het proces verliep daarmee anders dan gebruikelijk.
Gelijk speelveld
De partijen willen concurrentie op arbeidsvoorwaarden voorkomen en een gelijk speelveld houden. Daarom gaan de ze na het verkrijgen van akkoord van de achterbannen een algemeen verbindend verklaring aanvragen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
In Nederland is dit jaar tot nu toe zo’n 40% van de potentieel te sluiten cao’s met een handtekening beklonken.
Grote cao
De cao Retail Non-Food is een grote cao in de detailhandel voor mode-, schoenen-, sport-, woonwinkels – en tuincentra en juweliers, parfumerieën, warenhuizen en enkele ketens in non-food branches. Recent werden alle e-commerce functies van de retail non-food sector geïntegreerd in het functiewaarderingssysteem van de cao.