Zaterdag 5 december verwacht de non-food brancheorganisatie geen hausse van late cadeautjeskopers. “Sinterklaas wil op tijd de cadeaus in huis hebben en niemand teleurstellen. De oproep van winkels, webshops en ook de overheid om tijdig de inkopen te doen werkt en blijven we de hele maand herhalen. Het helpt winkelbezoek te spreiden en webshops bij het afhandelen van alle bestellingen.”
48% minder bezoekers in binnensteden
Een analyse van bezoekersaantallen van dertien grotere steden door INretail bevestigt dat de afgelopen Black Friday week veel minder druk was dan vorig jaar. De binnenstad trok 48% minder bezoekers dan dezelfde week in 2019. Black Friday trok afgelopen vrijdag zelfs 72% minder bezoekers. Ook het drukste weekend van het jaar is voor de winkelstraten daarmee landelijk gezien goed verlopen. Dankzij de maatregelen die ondernemers, gemeenten en handhavers samen organiseerden bleef teveel drukte beperkt tot hoofdwinkelstraten in enkele steden.
Soepele introductie mondmasker
De invoering van de wettelijke mondkapjesplicht op 1 december is in de non-food winkels soepel verlopen. “Er zijn geen incidenten gemeld. Het publiek heeft er al een lange tijd aan kunnen wennen sinds de overheid vanaf 30 september het dragen ervan dringend adviseerde. Wel zijn consumenten positief verrast dat winkelmedewerkers face shields mogen gebruiken. Urenlang werken met een mondmasker op is geen pretje. Pluspunt is daarbij dat klanten de medewerker met een face shield echt kan aankijken.”
Bezoekersaantallen
In centrum Amsterdam was het vorige week van 23 tot en met 29 november 60% minder druk. Arnhem en Rotterdam volgen met 58% en 53% minder drukte dan in dezelfde week vorig jaar. Ook de centra van Groningen, Den Haag en Eindhoven trokken ruim de helft minder bezoekers. “We zijn minder gewend geraakt aan veel mensen bij elkaar en ervaren daardoor veel sneller drukte,” constateert INretail. “Daarnaast maakt de anderhalve meter regel dat soms sneller maatregelen nodig zijn.”