Uit representatief onderzoek van INretail blijkt dat acties rond Black Friday in dit coronajaar een week eerder starten en tot wel een week langer doorlopen. Winkels willen per se bezoekerspieken voorkomen en sturen aan op spreiding.
Minder dan de helft van de ondernemers in non-food in de hoofdwinkelcentra doet overigens mee aan Black Friday. Van de ondernemers die vorig jaar op Black Friday inspeelden, doet 35% dit jaar zelfs niets. Acties worden meer online gepland, zijn meer gespreid in de tijd en minder luidkeels, melden de deelnemers aan het onderzoek van de grootste brancheorganisatie in retail non-food.
Samenwerking voor veilige straten
Mode-, schoenen- en sportwinkels, maar ook woonwinkels op boulevards en tuincentra doen alles aan een coronaveilig verloop van de Black Friday weken. Acht van iedere tien ondernemers die wel kortingsacties organiseren, treffen extra maatregelen boven op de richtlijn ‘Verantwoord winkelen’. Nog strenger deurbeleid, gastheren en -vrouwen bij de winkeldeur en een mondkapjesplicht worden, naast goed zichtbare hygiënemaatregelen, veel genoemd. Winkelketens, zelfstandige ondernemers en winkeliersverenigingen organiseren in samenwerking de toeloop naar en veiligheid in winkelgebieden en stemmen voortdurend af.
Corona veilig verloop
INretail heeft vertrouwen in een corona-veilig verloop van de Black Friday weken. Het is ook in ons land allereerst een online marketing fenomeen. Consumenten kunnen dus kiezen hoe ze willen kopen. Daar spelen ondernemers actief op in, want velen hebben behalve winkels ook een webshop. Winkelbedrijven melden aan INretail dat kortingsacties een middel zijn om consumenten te verleiden op rustigere dagen en tijdstippen hun aankopen te doen en zo te helpen een bezoekerspiek te voorkomen.