PERSBERICHT: Eerste reactie INretail op miljoenennota 2025

17 september 2024

De aandacht voor ondernemerschap in algemene zin stemt positief, net als het plan om de enorme regel- en lastendruk aan te pakken die ondernemers ervaren. Het is ook goed dat het kabinet het belang van ondernemerschap voor lokale leefbaarheid erkent, want de maatschappelijke functie van winkels is groot. Tegelijkertijd worstelen ondernemers in de retail met heel veel onzekerheden. De koning wees er in de Troonrede terecht op dat “het bedrijfslevenbeleid veel voorspelbaarder moet worden.”

INretail mist in de plannen voor 2025 concrete investeringen in winkelgebieden. Zij pleit juist voor het doorgaan met de succesvolle regeling Impulsaanpak Winkelgebieden. Dit wordt een onderwerp voor de begrotingsbehandeling van het ministerie, want de Impulsaanpak levert meer woningen op, verbetert de lokale leefbaarheid en versterkt de winkelstraat en juist daarop zegt het kabinet in te willen zetten.