Consumenten hebben in het tweede kwartaal 11,8% minder besteed en de economie kromp in zijn geheel met 8,5%. Achter deze gemiddelde percentages schuit veel omzetpijn die ondernemers in de non-food retail ervaren.
Zeker in echte koopsteden en in hoofdwinkelstraten met veel mode- en schoenenaanbod wordt de pijn gevoeld. De groei in online verkopen is positief maar compenseert het omzetverlies van maandenlange winkelsluitingen volstrekt niet. “Deze situatie gaat veel invloed hebben op de lokale economie. De huidige winkelleegstand dreigt te verdubbelen, zo blijkt uit de corona impactanalyse van het ministerie van EZ waaraan ook INretail meedeed. Dat feit moet met passende maatregelen worden aangepakt.”
“Momenteel zien we de verkopen weer wat aantrekken, maar het voorjaar en zomer seizoen kunnen velen afschrijven. Lokale helden profiteren van een hoge gunfactor en trouwe klanten beloond, maar de omzetten van andere ondernemers lopen minimaal 10 à 20 procent achter en vaak nog vele malen meer. Gevreesd wordt voor de kwartalen die nog komen. Overal wordt ingezet op zoveel mogelijk schade beperken.”
Aanpak dertien steden
INretail gaat onder meer in dertien steden samen met het grootwinkelbedrijf en lokaal betrokkenen in gesprek over de vraag wat impulsen aan de binnenstad kan geven. De coronamaatregelen hebben veel effect op winkelgebieden. “Centraal op de agenda staan acties en maatregelen die binnensteden en hun ondernemers ècht perspectief bieden en die zorgen dat de aantrekkingskracht voor bewoners en bezoekers overeind blijft.”