PERSBERICHT: Bestelbus besturen met B-rijbewijs blijft mogelijk

19 juni 2024

Eigenaren van zware elektrische bestelbussen kunnen opgelucht ademhalen. De huidige vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs wordt onder dezelfde voorwaarden met een jaar verlengd. Dit biedt ondernemers zekerheid en is goed nieuws voor de bedrijven die hebben geïnvesteerd in zware elektrische bestelauto’s. INretail heeft zich samen met andere brancheorganisaties en het ministerie actief ingezet voor de verlenging.

Overbruggingsperiode

Het besluit betekent dat zware ZE-bestelauto’s tot 4.250 kg die onder de huidige vrijstellingsregeling vallen na 1 juli door chauffeurs met een B-rijbewijs bestuurd mogen blijven worden. Te veel ondernemers zouden anders zwaar de klos worden, want alleen bestuurders met een C-rijbewijs (voor vrachtwagens) mogen dan nog in hun bus rijden. Volgens de demissionaire minister Mark Harbers komt er in 2025 nieuwe wetgeving uit Brussel voor de zwaardere elektrische bedrijfswagens en kan door de gedoogverlenging deze periode overbrugd worden.

INretail heeft telkens aangegeven dat de vereiste van een C-rijbewijs voor de zwaardere elektrische bestelbussen het onaantrekkelijk en lastig maakt om over te stappen op duurzamere vrachtauto’s. Die zijn ook nog eens veel kostbaarder in aanschaf, de subsidies om aankopen te stimuleren zijn beperkt en daarnaast spelen in veel gevallen ook de problemen met de laadinfrastructuur mee. Ondernemers willen echt wel overstappen op duurzamer elektrisch vervoer, maar dat moet dan wel beter mogelijk worden gemaakt. Het uitstel van het verplichte C-rijbewijs dat Harbers nu aankondigde door de huidige gedoogregeling met een jaar te verlengen is waar INretail in de gezamenlijke lobby op aandrong.

Nieuwe Europese regels

De verlengde gedoogregeling geldt voor een jaar tot 1 juli 2025 en alleen voor ondernemers/ bestuurders die vóór 1 oktober vorig jaar een (zwaardere) elektrische bestelbus hebben gekocht. Vanuit het oogpunt van stimulering van verduurzaming is het wel een teleurstelling dat bedrijven die nu een nieuw elektrisch voertuig willen aanschaffen pas in de loop van volgend jaar van de vrijstelling kunnen profiteren, als er nieuwe Europese regels zijn.

In Europees verband wordt namelijk gewerkt aan een nieuwe rijbewijsrichtlijn en naar verwachting wordt daarin vastgelegd dat B-rijbewijshouders een zero-emissie bestelbus tot maximaal 4.250 kg mogen besturen. Dat is 750 kg meer dan een vergelijkbare dieselbus, waarvoor de (rijbewijs)grens bij 3.500 kg ligt. Dat meergewicht is nodig om het verlies aan laadvermogen door het hogere gewicht van batterijen bij ZE-bestelauto’s te compenseren.