De maand juni staat bij INretail in het teken van samenwerken. Samenwerken is veel omvattend en kent veel vormen. Bijvoorbeeld; samenwerken met een retailondernemer in je straat, of met een ondernemer uit een heel andere branche. Maar ook samenwerken met je hele winkelstraat, winkelgebied, in een BIZ, of juist met een online platform. We stelden Xander Franklin van kleding- en sneakerwinkel Xander Franklin Store een aantal vragen over hoe hij samenwerkt.
Even voorstellen
Wie ben je, wat doe je, waar zit je winkel?
Mijn Naam is Xander Franklin. Ik ben eigenaar van een kleding- en sneakerwinkel Xander Franklin Store, gevestigd in het prachtige Zwaanshalskwartier in Rotterdam Noord. Wij verkopen kleding en exclusieve sneakers in het midden-hoog segment.
Met wie werk je samen?
Wij hebben in het verleden verschillende samenwerkingen gehad. Om er een aantal op te noemen:
- CultNorth • Een culturele organisatie die zich inzet op passie, ontwikkeling en creativiteit met name onder de jongeren uit Rotterdam Noord. We hebben samen een evenement georganiseerd in de winkel met twee spoken-word artiesten en een kunstenares.
- Bij een andere samenwerking hebben wij een listening party georganiseerd met StemPlayer; de nieuwe gadget van Kanye West. Bezoekers konden via de gadget zijn nieuwe album beluisteren terwijl ze inspiratie opdeden op het gebied van kleding en sneakers in de winkel.
- De volgende samenwerking is met Container Bar Noord (Noordplein). Met hen werkten we samen om een exclusieve sneaker te releasen.
Wat is volgens jou de kracht van samenwerken?
De grootste kracht is om het bitterzoete te proeven. En daarmee bedoel ik dat de klant/gast van Xander Franklin Store een inkijk krijgt in de organisatie waarmee je gaat samenwerken en vice versa. Je versterkt de saamhorigheid (community) onderling en breidt je natuurlijk klantenkring uit.
Van welke samenwerking heb je het meest geleerd?
Ik denk dat ik van elke samenwerking wel wat heb geleerd. En dat doe je simpelweg door te mengen met je klanten/gasten. Echt luisteren naar ideeën, tips en ervaringen. Dat is waardevol!
Met wie wil je in de toekomst samenwerken?
Wij hebben een aantal namen staan. Maar de twee die momenteel bovenaan staan op het lijstje zijn Porsche Rotterdam en Harley Davidson Rotterdam. Geen retailers dus, maar organisaties uit andere branches. Samen met hen kunnen we zeker toffe dingen neerzetten!
Waar begin je als je een samenwerking wil starten?
Ik ben van mening dat het per ondernemer of onderneming verschilt. Als ik naar mezelf kijk hou ik van het fronsende wenkbrauw effect. Oftewel; hoe gekker, hoe beter. In samenwerkingen zoek ik dus altijd naar iets bijzonders, dat anders dan anders is. Omdat dat gewoon bij mij past. Als je nooit samenwerkt met anderen, kun je beginnen door letterlijk om je heen te kijken. Denk eens na over hoe jij met je onderneming een ander kan helpen, door je oprecht en dienstbaar op te stellen. Hier vloeien vaak ook voor jouw onderneming mooie dingen uit.
Wat zou je ondernemers mee willen geven die nadenken over een samenwerking?
Werk alleen samen als het totale plaatje klopt. En stel jezelf de vraag; ‘Wat wil je eruit halen met je onderneming?’. Voor mij is het doel altijd om onze community te versterken, mijn klanten te verrassen en te inspireren en mensen bij elkaar te brengen. En natuurlijk om er een onvergetelijk moment van te maken.