De resultaten van de *woonmonitor van de tweede helft van 2023 zijn onlangs gepresenteerd. In de afgelopen weken hebben we je meegenomen in de belangrijkste inzichten uit het onderzoek. In dit artikel kijken we naar de online- en offline verdeling op het gebied van vloeren.
Definitie
Onder productgroep vloeren verstaan we de volgende categorieën:
- Kamerbreed tapijt
- Laminaat
- Los Vloerkleed of karpet
- PVC stroken/tegels
- Vinyl rollen
- Overige vloeren waaronder parket/massief hout, gietvloeren stenen vloeren
Binnen deze groep is PVC stroken/tegels veruit de grootste groep met een marktaandeel (in omzet) van ca. 48%
On- en offline verdeling
Online/Offline verdeling omzet in vloeren
Online/offline verdeling afzet in vloeren
Net zoals bij de productgroepen slapen en raambekleding zien we bij vloeren een stijging van het online aandeel. Was dit aandeel in de eerste helft van 2022 nog ongeveer 10%, daarna groeide het naar circa 16%-18% op basis van omzet.
Kijken we dieper naar de productcategorieën dan zien we die stijging in bijna alle productgroepen terug. Bij de productgroep losse vloerkleden is het online aandeel het hoogst (ca. 40% op basis van omzet). In de categorie PVC (Stroken en rollen) en kamerbreed tapijt is het online aandeel het laagst (8-10% op basis van omzet)
Voor de verkoop van vloeren neemt de fysieke winkel nog steeds een belangrijke plek in. Wel zien we dat de markt zeer gefragmenteerd is. Grootwinkelbedrijven en bouwmarkten hebben daarin het grootste marktaandeel, maar de marktaandelen zijn relatief klein en variëren tussen de 2,5% en 5% (op basis van omzet). Daartegenover staat een fors marktaandeel van het zelfstandig/samenwerkend MKB van ca. 52%. Maar dit marktaandeel daalt wel. In 2021 bedroeg dit nog ca. 61%
Een goed persoonlijk advies is voor veel consumenten essentieel bij de aankoop een vloer. Een vloer is een maatwerkproduct waar de juist expertise en vakkennis voor nodig is, met name als het gaat om inmeten en plaatsing van de vloer. Dit heeft de fysieke winkel allemaal tot zijn beschikking. Een opvallende ontwikkeling is dat grootwinkelbedrijven volop het ‘advies aan huis’ promoten. Een activiteit waarvan je verwacht dat die beter zou passen bij de MKB ondernemer. Bij thuisbezoek worden stalen meegenomen, wordt alvast gekeken naar de staat van de ondervloer en kan een vloer worden ingemeten zodat direct een offerte kan worden opgesteld. Bouwmarkten bieden inmiddels ook legservices aan voor pvc, laminaat en tapijt.
Het full-service concept op het gebied van vloeren is dus niet meer alleen voorbehouden aan de traditionele woningtextielspeciaalzaak. Ook bouwmarkten en grootwinkelbedrijven bieden dit aan. De zelfstandige speciaalzaak moet zich hier dus weer van onderscheiden. Niet voor niets zijn de franchiseformules op dit gebied de afgelopen jaren hard gegroeid. Ondernemers binnen deze formules presteren vaak beter op het gebied van online zichtbaarheid, assortiment, inkoopcondities en winkelbeeld.
Detailinformatie is alleen inzichtelijk voor de afnemers van de woonmonitor. Wil je daar meer over weten, klik hier of neem contact op met Bert-Jan van der Stelt
* De Woonmonitor is het consumentenonderzoek op het gebied van woonproducten. INretail voert sinds 2020 dit onderzoek uit samen met Markteffect. Op basis van 20.000 respondenten geeft het belangrijke inzichten over de consumentenbestedingen in de woonbranche. De komende weken zullen we achtereenvolgend inzoomen op de volgende productgroepen: bedden, raamdecoratie en vloerbedekking.