Een klantreis, consumentenreis of customer journey is de reis die jouw klant maakt van voor tot na de aankoop; steeds vaker ook inclusief het hergebruik. Heb jij ooit nagedacht over de on- en offlineklantreis van jouw winkel en weet je hoe bezoekers en klanten alle contacten met de winkel bewust of onbewust ervaren? Als je dat van de belangrijkste contactpunten weet, kan je het kopen makkelijker en winkelen leuker maken.
Steeds meer winkels brengen hun klantreis in kaart om zich zo te kunnen verplaatsen in hun (potentiële) klanten en de weg die zij afleggen. Klantreizen worden tegenwoordig ook steeds langer en soms ook complexer door alle digitale mogelijkheden en het veranderende consumptiegedrag. Heb je de klantreis goed in kaart, dan kan je kijken waar je kan bijschaven of verbeteren. Klanten worden hier blijer door, je versterkt je merk en dit leidt tot meer effectiviteit, hechtere verbinding, een hogere klantwaardering en meer verkoop.
In dit boekje legt Harry Bijl je de 5 fases van een klantreis uit en geeft hij je een aantal goede voorbeelden van INretail-leden die op een bepaald stukje van hun klantreis uitblinken.
Download brochure Klantreis