Nieuw: bindende adviezen op de website van UitgesprokenZaak.nl

10 februari 2023

Als je (wel eens) een geschil hebt, dan heb je er misschien al kennis mee gemaakt: de nieuwe website van Stichting UitgesprokenZaak.nl (sinds 1-1-2020 de ‘nieuwe geschillencommissie’ van CBW-erkend). Naast een frisse look en meer overzichtelijke informatie, is er een nieuwe feature op de site: er worden bindende adviezen gepubliceerd. 

Voor het publiceren van bindende adviezen zijn twee redenen. 

Ten eerste kunnen zowel ondernemers als consumenten bekijken of een soortgelijke kwestie als wat bij hen speelt al eens is beoordeeld. Er kan dan een voorzichtige inschatting worden gemaakt hoe naar zo’n geschil wordt gekeken, vanuit juridisch oogpunt. Daarmee wordt mogelijk een vergeefse gang naar UitgesprokenZaak.nl voorkomen. Een goede reden om eens een kijkje te nemen op de nieuwe website! 

Ten tweede wil UitgesprokenZaak.nl transparant zijn. Iedereen kan nu kijken wat voor uitspraken UitgesprokenZaak.nl zoal doet. Transparantie is ook een absolute eis als een organisatie aangemerkt wil worden als ADR-instantie door de Overheid. De organisatie moet dan voldoen aan de Europese Alternative Dispute Resolution-wetgeving (ADR). Vanaf het moment dat het bestuur van de Stichting Garantieregelingen CBW (CBW-erkend) groen licht gaf voor een nieuwe geschillenregeling, is in de opzet al rekening gehouden met eisen van deze wet.  

Heb je zelf een klacht die mogelijk een geschil wordt? INretail raadt iedereen aan om eerstelijns gratis advies in te winnen bij onze collega’s van de Ondernemersservice. Hoe eerder in het probleem je dat doet, hoe beter het is. Bedenk wel: ook al heb je een voorbeeld van een bindend advies gevonden, ook al win je advies in, ieder detail kan een oordeel 180 graden anders laten zijn! Sommige dingen luisteren juridisch erg nauw. In algemene zin komt het neer op wie wat kan/moet bewijzen en of je beweringen van de andere partij wel of niet gemotiveerd weerspreekt. Het is dus niet verstandig om belangrijke afspraken alleen mondeling te doen, veel procedures worden daarop verloren. Je kunt je ook laten bijstaan door een INretail-jurist tegen het gunstige ledentarief, je haalt dan het optimale uit je zaak.  

De medewerkers van Ondernemersservice kun je bereiken per telefoon 088-9730600 of via e-mail info@inretail.nl. Ook chatten via de site is mogelijk.  

Marjan Spronk

Marjan Spronk

Beleidsadviseur consumentenzaken

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.