Black Friday flitspeiling

Belang van Black Friday daalt voor retailers

18 juli 2024

Op 25 juni 2024 is er een flitspeiling onder INretail-leden uitgezet met enkele vragen over Black Friday. Met als doel om het gevoel ten aanzien van Black Friday in beeld te brengen. Er is gevraagd of ze van plan zijn om acties of kortingen in te zetten tijdens/rondom Black Friday.

Afname in acties

In 2021 gaf 53% van de ondervraagden aan geen acties te ondernemen voor Black Friday. Dit jaar is dat percentage gestegen naar 68%. Van de 34% die wel van plan is acties te voeren, verwacht een aanzienlijk deel dat Black Friday in de toekomst een kleinere rol zal spelen. 

Het belang van Black Friday is dus aanzienlijk gedaald en zal waarschijnlijk verder afnemen. Retailers die nog wel acties organiseren, doen dit vooral om hun imago te versterken (65%). Voor een derde markeert Black Friday de start van de feestdagenperiode en een kwart ziet het als cruciaal voor hun omzetdoelen.

De peiling werd voornamelijk ingevuld door mkb-leden met voor 75% winkels in hoofdwinkelcentra en ondersteunende winkelcentra (winkels in buurt- en wijkcentra). Vooral retailers in de mode-, schoenen- en sportbranche reageerden, vergelijkbaar met de groep die drie jaar geleden hun mening over dit onderwerp gaf.

Henrike Bijlstra

Henrike Bijlstra

Coördinator Data & Onderzoek

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.