MVO… waar begin je aan mee?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) klinkt als een ver-van-je-bedshow, maar dat is het niet. Want als we klein beginnen, valt er van alles te winnen. Het gaat er niet om waar je mee aan de slag gaat, maar dát je aan de slag gaat. Voor jezelf, voor jouw winkel en voor de volgende generatie. En dat kan al met kleine stappen! Op deze pagina helpen we je op weg met kleine en grote stappen die je vandaag al kan zetten, voorbeelden van andere ondernemers en vele tips en tricks.

Benieuwd welke stappen andere ondernemers al hebben gezet? 

Klik hier voor een portie inspiratie

Welke stap zet jij vandaag? Of je nu start of al goed op weg bent, met onze roadmap, vol met tips, tools en informatie, kom je zeker verder.

Ben jij al lekker op weg? Lees ook hoe je dit goed communiceert naar jouw klanten.

Bekijk hier de 5 vuistregels

Duurzaam businessplan 

Neem je bedrijfsmodel onder de loep en begin met het verkennen van de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf, bijvoorbeeld met behulp van het INretail Ontwikkelprogramma. In de module Duurzaam Ondernemen ontdek je in 1,5 dag hoe duurzaam ondernemen je winkel en omzet versterkt én achter de schermen kansen biedt. Je leert circulaire businessmodelen te implementeren en gaat aan de slag met praktische tools om duurzaamheid strategisch te integreren in je bedrijfsvoering. Bekijk ook onze Ledenwinkel voor voordelige tools en diensten om jouw doelen te bereiken.
Lees hier onze MVO visie.

Duurzaam product en productieproces

Maak je product en productieproces verantwoorder op verschillende manieren. Kies voor duurzame grondstoffen die recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn. Gebruik gerecyclede materialen als grondstof. Daarnaast kun je deze handige factsheets over verantwoorde kledingproductie van Modint raadplegen. Hierin vind je meer informatie over de risico’s en eisen voor sociale omstandigheden en de impact van veelgebruikte grondstoffen en hun duurzame alternatieven.

Van afdank naar hergebruik

In de overgang van afdanken naar hergebruik spelen Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheden (UPV’s) een essentiële rol. Een UPV maakt bedrijven die producten maken namelijk verantwoordelijk voor de gehele cyclus van hun producten, inclusief inzameling en hergebruik in de afvalfase.

Het is belangrijk om te weten welke UPV’s momenteel en binnenkort van kracht zijn en impact kunnen hebben op jouw bedrijf. Op dit moment bestaan er al UPV’s voor textiel, bedrijfsafval, matrassen, elektrische apparaten, verpakkingen en zwerfafval. Een volledig overzicht is te vinden in onze MVO kennisbank. Daarnaast worden al stappen gezet richting UPV’s voor o.a. meubelen, vloerbedekking en schoenen. Vanuit INretail zijn we actief betrokken bij het ontwikkelen van deze UPV’s om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen in de transitie naar een circulaire economie. Zo hebben we samen met Modint de producentenorganisatie Stichting UPV Textiel opgericht om als collectief te kunnen voldoen aan de regelgeving en ondernemers hierin te ontzorgen. We anticiperen ook op nieuwe verpakkingsrichtlijnen die binnenkort zullen worden geïmplementeerd. Houd hiervoor onze updates en in de gaten.

Duurzaam inkopen

Duurzame retail start met bewust inkopen. Ga het gesprek aan met jouw leveranciers om ambities af te stemmen en maak samen een duurzaam merk van je winkel. Ons 6 stappenplan helpt je daarbij. Duurzaam inkopen heeft meestal ook een positief effect op je marge en daarmee op je rendement. Lees in de Inkoopwijzer hoe je in 3 stappen een goed inkoopplan opstelt.

Het Ministerie van IenW heeft een handige pagina gemaakt waar je je als inkoper kunt laten inspireren. Ook keurmerken kunnen je helpen. Zij stellen namelijk eisen aan milieu, dierenwelzijn en/of de sociale kanten van mens en werk. Weten welke keurmerken betrouwbaar zijn en waar ze precies op controleren? De keurmerkenwijzer van Milieu Centraal helpt je op weg.

Bedrijfspand verduurzamen 

Houd rekening met de energiebesparingsplicht en zorg ervoor dat je bedrijfspand minimaal energielabel C heeft, zeker als je een kantoor hebt. Denk aan het verminderen van energieverbruik, het overstappen op hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen, isolatie en driedubbel glas. Zelfs kleinere aanpassingen zoals het gebruik van LED-verlichting of je voordeur dicht houden kunnen helpen. Lees voor alle tips, tools en diensten ons artikel bedrijfspand verduurzamen.

  leestijd 5 minuten

Duurzaam vervoer

Beperk woon-werkverkeer door medewerkers aan te moedigen om vaker de trein, bus of fiets te nemen en een financiële vergoeding daarvoor op te nemen. Overweeg het leasen of kopen van elektrische auto’s. Voor bedrijven die vaak in milieuzones in binnensteden moeten zijn, kan de aanschaf van elektrische bestelbussen of het gebruik van elektrische bakfietsen een optie zijn. Je kunt ook logistieke oplossingen en subsidies voor emissieloze bedrijfsauto’s onderzoeken, zoals aangeboden in de Natuurlijk campagne en bij INretail Brandstof.

Bied ook je klanten keuzes aan op je website voor de verzending van hun aankopen. Geef bijvoorbeeld de drie opties: 1) afhalen in de winkel, 2) ophalen bij een locker/hub in de buurt, 3) opsturen naar een huisadres. Zo laat je de keuze bij de klant. Ophalen in de winkel heeft uiteraard de laagste CO2-uitstoot en biedt kansen voor persoonlijk contact en bijverkoop. Overweeg hiervoor positieve beloningen, zoals een give-away of koffie. 

Duurzaamheid: betrek je personeel

Betrek je medewerkers en klanten bij het verduurzamen van je bedrijf. Vraag hen om ideeën en verwachtingen en creëer een jaarplan met concrete stappen om te verduurzamen. Next Fashion Retail ontwikkelde een speciale toolkit waarmee jij in de fysieke winkel het verkoopgesprek over duurzaamheid op gang kunt brengen en tegelijkertijd je team kunt trainen en opleiden. Download of bestel de fysieke tools en trainingsgids en ga samen met je medewerkers aan de slag.

  leestijd 5 minuten

Werken bij INretail

5 Vuistregels voor communicatie

Zet jij al mooie stappen op het gebied van verantwoord ondernemen? Dan snappen we goed dat jij dit ook wil communiceren naar je klanten. Maar let op! Vorig jaar verscheen de Green Claims Directive, een wetsvoorstel dat bedrijven in de EU verplicht om hun duurzaamheidsclaims hard te maken. Een belangrijke stap om ‘green washing‘ tegen te gaan en ervoor te zorgen dat bedrijven die echt goede stappen zetten er ook echt uit kunnen springen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert hierop en heeft 5 vuistregels opgesteld voor juiste formulering:

1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
2. Onderbouw je duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

– Benieuwd welke stappen andere ondernemers al hebben gezet? Laat je inspireren! –

Wijzer over MVO wetgeving

Natuurlijk zijn er ook stappen die je echt móet zetten. Zo komt er een hoop wetgeving op de Retail af. De MVO Wetwijzer helpt jou als retailondernemer om snel inzicht te krijgen in de MVO-wetgeving die op jouw bedrijf van toepassing is. Vul de korte vragenlijst in en je ontvangt direct een persoonlijk overzicht. Een totaaloverzicht van alle wetgeving vind je in de MVO kennisbank.

Meer weten?

Meer weten over onze tools en diensten of (internationale) regelgeving op het gebied van duurzaamheid? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag op weg.

Contacteer de adviseur Bel ons
Femke den Hartog

Femke den Hartog

Beleidsadviseur MVO, Europa