MVO… waar begin ik aan mee?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) klinkt als een ver-van-je-bedshow, maar dat is het niet. Want als we klein beginnen, valt er van alles te winnen. Het gaat er niet om waar je mee aan de slag gaat, maar dát je aan de slag gaat. Voor jezelf, voor jouw winkel en voor de volgende generatie. En dat kan al met kleine stappen! Op deze pagina helpen we je op weg met kleine en grote stappen die je vandaag al kan zetten, voorbeelden van andere ondernemers en vele tips en tricks.
Natuurlijk zijn er ook stappen die je echt móet zetten. Zo komt er een hoop regelgeving op de Retail af. We hebben alles voor je op een rij gezet in de MVO kennisbank.
Benieuwd welke stappen andere ondernemers al hebben gezet?
Klik hier voor een portie inspiratieWelke stap zet jij vandaag? Of je nu start of al goed op weg bent, met onze roadmap, vol met tips, tools en informatie, kom je zeker verder.
Ben jij al lekker op weg? Lees ook hoe je dit goed communiceert naar jouw klanten.
Duurzaam businessplan
Begin met het verkennen van de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf, bijvoorbeeld met behulp van het Business Model Canvas. Dit helpt je om een duidelijk beeld te krijgen van je bedrijfsmodel en om gemakkelijk de onderdelen te identificeren die je kunt verduurzamen. Je kunt bijvoorbeeld je MVO-visie koppelen aan het businessplan en gebruikmaken van andere tools en bedrijfsadvies om je doelen te bereiken. Wil je aan de slag met een nieuw toekomstbestendig businessmodel? Onze partner Detex kan je begeleiden om de strategische koers voor verduurzaming te bepalen en te vertalen naar een hands-on beleid voor de winkel, zowel offline als online.
Lees hier onze MVO visie.
Duurzaam product en productieproces
Maak je product en productieproces verantwoorder op verschillende manieren. Kies voor duurzame grondstoffen die recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn. Gebruik gerecyclede materialen als grondstof. Daarnaast kun je deze handige factsheets over verantwoorde kledingproductie van Modint raadplegen. Hierin vind je meer informatie over de risico’s en eisen voor sociale omstandigheden en de impact van veelgebruikte grondstoffen en hun duurzame alternatieven.
Van afdank naar hergebruik
In de overgang van afdanken naar hergebruik spelen Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheden (UPV’s) een essentiële rol. Een UPV maakt bedrijven die producten maken namelijk verantwoordelijk voor de gehele cyclus van hun producten, inclusief inzameling en hergebruik in de afvalfase.
Het is belangrijk om te weten welke UPV’s momenteel en binnenkort van kracht zijn en impact kunnen hebben op jouw bedrijf. Op dit moment bestaan er al UPV’s voor textiel, bedrijfsafval, matrassen, elektrische apparaten, verpakkingen en zwerfafval. Een volledig overzicht is te vinden in onze MVO kennisbank. Daarnaast worden al stappen gezet richting UPV’s voor o.a. meubelen, vloerbedekking en schoenen. Vanuit INretail zijn we actief betrokken bij het ontwikkelen van deze UPV’s om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen in de transitie naar een circulaire economie. Zo hebben we samen met Modint de producentenorganisatie Stichting UPV Textiel opgericht om als collectief te kunnen voldoen aan de regelgeving en ondernemers hierin te ontzorgen. We anticiperen ook op nieuwe verpakkingsrichtlijnen die binnenkort zullen worden geïmplementeerd. Houd hiervoor onze updates en in de gaten.
Duurzaam inkopen
Door bewuste keuzes te maken bij de inkoop van producten kan je als retailer bijdragen aan een duurzamere industrie. Vraag bijvoorbeeld je leveranciers naar duurzame textielproducten en koop niet teveel voorraad in. Het Ministerie van IenW heeft een handige pagina gemaakt waar je je als inkoper kunt laten inspireren. Ook keurmerken kunnen je helpen. Zij stellen namelijk eisen aan milieu, dierenwelzijn en/of de sociale kanten van mens en werk. Het grote aantal keurmerken en bedrijfslogo’s voor duurzaamheid kan echter overweldigend zijn. Want, hoe weet je welke betrouwbaar zijn? De keurmerkenwijzer van Milieu Centraal helpt je hierin op weg. Deze wijzer maakt onderscheid in impact op het milieu, dier, mens en de (onafhankelijke) controles. Zo kan jij gericht je keuzes afwegen.
Bedrijfspand verduurzamen
Houd rekening met de energiebesparingsplicht en zorg ervoor dat je bedrijfspand minimaal energielabel C heeft, zeker als je een kantoor hebt. Denk aan het verminderen van energieverbruik, het overstappen op hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen, isolatie en driedubbel glas. Zelfs kleinere aanpassingen zoals het gebruik van LED-verlichting of je voordeur dicht houden kunnen helpen. Lees voor alle tips, tools en diensten ons artikel bedrijfspand verduurzamen.
leestijd 5 minuten
Duurzaam vervoer
Beperk woon-werkverkeer door medewerkers aan te moedigen om vaker de trein, bus of fiets te nemen en een financiële vergoeding daarvoor op te nemen. Overweeg het leasen of kopen van elektrische auto’s. Voor bedrijven die vaak in milieuzones in binnensteden moeten zijn, kan de aanschaf van elektrische bestelbussen of het gebruik van elektrische bakfietsen een optie zijn. Je kunt ook logistieke oplossingen en subsidies voor emissieloze bedrijfsauto’s onderzoeken, zoals aangeboden in de Natuurlijk campagne en bij INretail Brandstof.
Bied ook je klanten keuzes aan op je website voor de verzending van hun aankopen. Geef bijvoorbeeld de drie opties: 1) afhalen in de winkel, 2) ophalen bij een locker/hub in de buurt, 3) opsturen naar een huisadres. Zo laat je de keuze bij de klant. Ophalen in de winkel heeft uiteraard de laagste CO2-uitstoot en biedt kansen voor persoonlijk contact en bijverkoop. Overweeg hiervoor positieve beloningen, zoals een give-away of koffie.
Duurzaamheid: betrek je personeel
Betrek je medewerkers en klanten bij het verduurzamen van je bedrijf. Vraag hen om ideeën en verwachtingen en creëer een jaarplan met concrete stappen om te verduurzamen. Next Fashion Retail ontwikkelde een speciale toolkit waarmee jij in de fysieke winkel het verkoopgesprek over duurzaamheid op gang kunt brengen en tegelijkertijd je team kunt trainen en opleiden. Download of bestel de fysieke tools en trainingsgids en ga samen met je medewerkers aan de slag.
leestijd 5 minuten
5 Vuistregels voor communicatie
Zet jij al mooie stappen op het gebied van verantwoord ondernemen? Dan snappen we goed dat jij dit ook wil communiceren naar je klanten. Maar let op! Eerder dit jaar verscheen de Green Claims Directive, een wetsvoorstel dat bedrijven in de EU verplicht om hun duurzaamheidsclaims hard te maken. Een belangrijke stap om ‘green washing‘ tegen te gaan en ervoor te zorgen dat bedrijven die echt goede stappen zetten er ook echt uit kunnen springen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert hierop en heeft 5 vuistregels opgesteld voor juiste formulering:
1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
2. Onderbouw je duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
– Benieuwd welke stappen andere ondernemers al hebben gezet? Laat je inspireren! –
Meer weten?
Meer weten over onze tools en diensten of (internationale) regelgeving op het gebied van duurzaamheid? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag op weg.
Contacteer de adviseur Bel ons