Mobiliteit speelt een cruciale rol in het succes van winkelgebieden. Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten gemakkelijk en duurzaam je winkel kunnen bereiken, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en toegankelijkheid van de omgeving? Wij geven wat praktische tips.
- Meld je aan op Overheid.nl en ontvang berichten over jouw buurt. Zo blijf je op de hoogte als er bijvoorbeeld nieuw beleid wordt gemaakt.
- Sluit je aan bij een ondernemerscollectief. Samen sta je echt sterker.
- Op provinciaal niveau worden ook mobiliteitsvisies gemaakt. Deze beïnvloeden wat er gebeurt op gemeentelijk niveau. Houd ook die in de gaten.
- Bekijk wat de gemeente zegt in haar eigen detailhandelsbeleid. Vaak staan hier aanknopingspunten in waar je de gemeente op kunt wijzen.
- Schakel zo nodig een adviesbureau in die onderzoek doet naar de voorgenomen maatregelen en de effecten daarvan op winkels en de omzet (bijvoorbeeld het koopstromenmodel van Goudappel).
- Zet in op verblijfsduur. Zoek naar middelen waarmee je bezoekers langer kunt vasthouden. Denk aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte, een gevarieerd aanbod van functies in het centrum, maar bijvoorbeeld ook aan communicatie en activiteiten in het centrum.
Reageren op beleid
Reageren op nieuw beleid dat de gemeente maakt? Let dan hierop:
- Is het nieuwe beleid in lijn met het detailhandelsbeleid? Wat voor centrum willen ze zijn? Als het mobiliteitsbeleid hier haaks op staat, is dat iets om de gemeente op te wijzen.
- Komt het economisch belang ook terug in het beleid? Dus niet alleen aandacht voor leefbaarheid, vergroenen, etc. Maar ook het belang van voorzieningen, werkgelegenheid en het voortbestaan van ondernemers en daarmee sociale cohesie.
- Inzicht en data zijn belangrijk. Denk hierbij aan het Koopstromenonderzoek wat in veel regio’s wordt gedaan. Wie winkelt waar en waarom? En hoe komen ze hier?
- Ook op Retail Insiders kun je veel nuttige data vinden.