Veel gemeenten kijken naar de toekomst van de stad en hoe verschillende soorten mobiliteit hier een plek in krijgen. Daarbij ligt de focus vaak op het realiseren van een aantrekkelijke, gezonde en goed bereikbare stad. Er wordt steeds vaker voorrang gegeven aan schone manieren van vervoer, met meer aandacht voor voetgangers en fietsers.
Onderwerpen in dit parkeerbeleid
In veel centrumgebieden is de druk op de ruimte groot. De strijd tussen de beschikbare ruimte, leefbaarheid en de behoefte aan mobiliteit speelt in veel gemeenten.
Verwijderen bestaande parkeerplaatsen
Gemeenten willen soms bestaande parkeervoorzieningen in stadscentra verwijderen om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad te vergroten. Door parkeerplaatsen weg te halen, komt er ruimte vrij voor groen, voetgangers en fietsers. Dat zorgt voor een prettiger, schoner en veiliger centrum. Ondernemers vrezen dat het ten koste gaat van bezoekers.
Parkeren op afstand
Bij het verdwijnen van parkeerplaatsen op straat is het alternatief vaak parkeren in parkeergarages aan de rand van het centrum. Niet iedereen is fan van parkeergarages, dus dit kan voor sommige mensen een drempel zijn om naar het centrum te komen.
Parkeertarief
Parkeerkosten kunnen invloed hebben op het aantal bezoekers aan de binnenstad of het centrum, maar dat hoeft niet. Het hangt af van de aard, omvang en het profiel van een centrum of binnenstad én het parkeerregime van omliggende concurrente centra. Voor een grote, aantrekkelijke binnenstad waar je de hele dag en avond kunt verblijven is men bereid meer te betalen. De kosten staan dan meer in verhouding tot de waarde.
Voor een klein boodschappencentrum waar je efficiënt en doelgericht winkelt, ben je niet of minder bereid parkeerkosten te betalen. Hiervoor geldt bovendien nog sterker de context van omliggende concurrerende centra. Als alle (boodschappen)centra in de omgeving hetzelfde parkeerregime hebben, maakt het voor de keuze minder uit. Dan is het aanbod en de kwaliteit bepalend. Als één centrum betaald parkeren heeft, en de andere bieden gratis mogelijkheden, dan wijkt de bezoeker sneller uit naar gemakkelijkere en gratis alternatieven.
Parkeerduur veel sterker van belang
Onderzoek door de Erasmus Universiteit Rotterdam (2017) toont aan dat er een sterk verband blijkt te bestaan tussen bezoekduur en bestedingen. Een langere bezoekduur van winkelbezoekers werd geassocieerd met substantieel hogere bestedingen. De bezoekduur bleek echter niet verklaard te worden door de hoogte van het parkeertarief.