Er is veel onderzoek gedaan naar mobiliteit, parkeren en de invloed op bijvoorbeeld bestedingen. Een overzicht van diverse onderzoeken geven we hier. Afhankelijk van de plaatselijke situatie is dit als inspiratie en onderbouwing te gebruiken. Wat wel of niet toepasbaar is, blijft altijd maatwerk.
Dit onderzoek bekijkt hoe verschillende vervoersmiddelen (auto, fiets, OV, etc.) invloed hebben op de bestedingen van consumenten in binnensteden.
In samenwerking met kennispartner AnalyZus en Retail Insiders maakten we de notitie bezoekerstellingen
in centrumgebieden. Hierin staan verschillende telmethodes, hun mogelijkheden en de voor- en nadelen van elke methode.
Het rapport beschrijft hoe en waarom veel Nederlandse gemeenten streven naar autoluwe steden om stedelijke leefbaarheid en duurzaamheid te verbeteren.
- No Parking No business?! – Goudappel
Deze studie onderzoekt de impact van parkeervoorzieningen op de economische vitaliteit van lokale bedrijven en of parkeren cruciaal is voor hun succes. Link naar document volgt.
Strabo analyseert de effecten van autoluwe maatregelen op winkelgedrag, economische prestaties en de aantrekkelijkheid van binnensteden.
Dit artikel bespreekt de mogelijke negatieve gevolgen van autoluwe binnensteden, ondersteund door nieuw onderzoek en data.
Het document presenteert 11 inzichten over de relatie tussen parkeren, mobiliteit en de retailsector, met de nadruk op hoe parkeervoorzieningen invloed hebben op winkels.
Het artikel stelt dat autoluwe binnensteden meerdere voordelen bieden, zoals een verbeterde leefomgeving en economische kansen voor lokale bedrijven.
Dit onderzoek toont aan dat autoluwe binnensteden aanzienlijke maatschappelijke voordelen opleveren, zoals betere luchtkwaliteit en meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
Het artikel beweert dat parkeren direct voor de deur van winkels niet cruciaal is voor het winkelgedrag en dat andere factoren belangrijker zijn voor consumenten.
Deze studie vergelijkt de perceptie van lokale bedrijven over mobiliteit met het daadwerkelijke gedrag van shoppers in Berlijn, met een focus op hoe ze zich verplaatsen naar winkels.
Een artikel van Erasmus waarbij ze duidelijk maken waarom het afschaffen van betaald parkeren een slecht idee is in stedelijke winkelgebieden.
Deze studie toont aan dat er een verband bestaat tussen bezoekduur en bestedingen. De parkeertarieven bleken geen invloed te hebben op de bezoekduur.