Toegankelijk

Bereikbaarheid

Als ondernemer is het belangrijk dat klanten goed en gemakkelijk bij je winkel kunnen komen. Lopend, fietsend, met de auto of het OV. Soms maakt de gemeente plannen of beleid om hier veranderingen in aan te brengen. Vaak leggen ze dit vast in een mobiliteitsplan, een centrumplan of omgevingsvisie.

De behoefte aan groen en prettig wonen en werken neemt in veel gemeenten toe. Leefbaarheid, klimaatadaptatie en vergroening zijn thema’s die steeds belangrijker worden. Tegelijkertijd is het bereikbaar houden van winkelgebieden van groot economisch belang. Dit belang sneeuwt echter weleens onder.

We geven hieronder een overzicht van onderwerpen die spelen binnen gemeenten en van belang zijn voor ondernemers. We leggen uit wat het betekent, of er onderzoeken over dit onderwerp zijn en geven voorbeelden van plaatsen waar dit heeft gespeeld.

Actuele mobiliteitsonderwerpen

Autoluw   
Een autoluw gebied is een gebied waarin de omvang van het autoverkeer in enige mate wordt teruggedrongen. Doel is veelal het verhogen van de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Een voorbeeld is het weren van doorgaand gemotoriseerd verkeer in een gebied en dit gebied zodanig inrichten dat de snelheid laag is.

Autovrij
Een gebied waarin gemotoriseerd verkeer (auto’s, motorfietsen, vrachtwagens, etc.) niet is toegestaan, behalve voor specifieke uitzonderingen zoals hulpdiensten, voertuigen voor laden en lossen op bepaalde tijden, of bestemmingsverkeer met een speciale ontheffing. In een autovrij gebied is het doorgaans de bedoeling dat voetgangers, fietsers en soms openbaar vervoer het belangrijkste vervoersmiddel zijn.

Fietsstraat: auto te gast
Een fietsstraat is vaak een brede straat die is ingericht als fietsroute. Het autoverkeer wordt beperkt door middel van de inrichting en het karakter van de fietsstraat. Op deze weg zijn auto’s wel welkom, maar dienen automobilisten zich aan te passen aan fietsers.

STOMP
STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en de Privéauto. De mens vormt het startpunt, lopen krijgt de meeste prioriteit en de privéauto de minste.

Parkeerbeleid gemeenten
Veel gemeenten kijken naar de toekomst van de stad en hoe verschillende soorten mobiliteit hier een plek in krijgen. Daarbij ligt de focus vaak op het realiseren van een aantrekkelijke, gezonde en goed bereikbare stad. Er wordt steeds vaker voorrang gegeven aan schone manieren van vervoer, met meer aandacht voor voetgangers en fietsers.

Lees meer over parkeren

Manon Straatman

Manon Straatman

Adviseur ruimtelijke ordening

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.