Hoe zit het met de opbouw van het ontwikkelingsbudget bij de werkgever zelf per 1 april 2024?
Per 1 april 2024 is de afdracht aan de Leerrekening van het Individueel Ontwikkelbudget (IOB) gestopt. Vanaf deze datum bouwt de medewerker maandelijks 1/12 van het ontwikkelbudget (€150 per jaar) op bij jou als werkgever. Het budget dat vanaf 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2024 is opgebouwd, blijft ter beschikking van de medewerker via de Leerrekening. Het gestorte en opgebouwde budget van 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2024 blijft ter beschikking van de medewerker. Bij gebruikmaking van het IOB wordt het opgebouwde budget tot en met 31 maart 2024 als eerste besteed.
Je kunt ervoor kiezen een aparte registratie per medewerker bij te houden vanaf 1 april 2024, zodat je op elk moment kunt inzien wat het opgebouwde budget per medewerker is. Het is ook mogelijk om het opgebouwde budget uit te rekenen op het moment dat de medewerker er gebruik van wil maken. Het is dan wel belangrijk een goede registratie bij te houden van de datum in dienst en het aantal gewerkte uren per medewerker.
Welke verplichtingen heb je als werkgever bij de re-integratie van een werknemer?
De re-integratieverplichtingen van een werkgever zijn belangrijk om werknemers die door ziekte of arbeidsongeschiktheid tijdelijk of langdurig uitvallen, weer zo snel mogelijk aan het werk te helpen. De wet (Verbetering Poortwachter) legt diverse re-integratie verplichtingen op aan de werkgever. Als werkgever draag je altijd de verantwoordelijkheid voor de re-integratieverplichtingen.
De verplichtingen die je hebt als werkgever bestaan uit het voorkomen en beperken van ziekte van werknemers, de zieke werknemers begeleiden bij hun terugkeer op de werkvloer en het loon doorbetalen gedurende de eerste 2 jaar ziekte. Let hierbij wel op dat er voor AOW’ers andere regels gelden.
Het is belangrijk dat de ‘spelregels’ bij ziekte duidelijk zijn vastgelegd. Deze regels zijn vastgelegd in het verzuimreglement. Dit is opgenomen in de cao, maar kan ook worden vastgelegd in een eigen verzuimreglement.
Re-integratie zal plaatsvinden in de volgende volgorde:
- In eigen (aangepast) werk
- Passend werk binnen de eigen onderneming
- Passend werk buiten de eigen onderneming (tweede spoor)
Het Plan van Aanpak is hierbij leidend en bevat alle noodzakelijke afspraken en stappen rondom de re-integratie. Op onze website staat een stappenplan dat moet worden doorlopen. De bedrijfsarts speelt hier een belangrijke rol in als medisch deskundig adviseur en begeleider. De inspanningen moeten ertoe leiden dat de zieke werknemer weer aan het werk kan.
Als er eenmaal een WIA-uitkering is aangevraagd, zal het UWV beoordelen of er voldoende re-integratieresultaat is behaald, en of er voldoende inspanningen zijn verricht om de mogelijkheden van de werknemer zo goed mogelijk te benutten – binnen het eigen bedrijf of bij een ander bedrijf. Geeft het UWV een negatieve beoordeling, dan wordt de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever met maximaal 52 weken verlengd totdat de vereiste re-integratie-inspanningen hebben plaatsgevonden.