Wat betekent mantelzorg voor jou als werkgever? De combinatie van werken en zorgtaken verrichten kan best wel zwaar zijn, hierdoor kan het ziekteverzuim stijgen en de productiviteit op de werkvloer afnemen. Om dat te voorkomen is een mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid belangrijk.
Aandacht en begrip voor de combinatie van werk en mantelzorg leidt aantoonbaar tot loyale, vitale en gemotiveerde medewerkers die bovendien minder vaak overwegen om over te stappen naar een andere werkgever, minder te gaan werken of zelfs te stoppen met werken.
Wie is mantelzorger?
Een mantelzorger is iemand die zorgt voor iemand die langdurig ziek is, een beperking heeft of hulpbehoevend is. Dit kan zijn het zorgen voor een ziek kind, partner of ouder, maar ook minder intensieve hulp die je biedt aan huisgenoten of aan instellingsbewoners wordt gezien als mantelzorg. Het hoeft niet alleen te gaan over het bieden van zorghulp, maar ook het bieden van gezelschap, zorgen voor vervoer of het bieden van hulp bij administratie. Mantelzorg is altijd onbetaald en kan niet als een verplichting opgelegd worden.
Wat kun je doen als werkgever of leidinggevende?
Als werkgever en leidinggevende zijn er verschillende dingen die je kunt doen om een mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid te voeren.
Voor werkgevers:
Tip 1. Zorg dat beleid en regelingen bekend zijn. Dit zijn niet alleen de afspraken die jij hierover hebt opgesteld, maar weet dat er ook wettelijke rechten zijn. Zo kunnen werknemers zorgverlof opvragen (hier heb je wettelijk recht op wanneer je voor iemand zorg draagt). Er is bijvoorbeeld kortdurend en langdurig zorgverlof, maar ook calamiteitenverlof. Zorg dat deze bekend zijn.
Goed om te weten is dat het bij mantelzorg bijna altijd om maatwerk gaat, dus geef dat ook aan. De ene persoon zoekt namelijk emotionele steun, terwijl de ander weer praktische of financiële steun kan gebruiken.
Tip 2. Maak een één op één gesprek tot een vast bespreekpunt tussen leidinggevende en medewerkers. Geef aan dat je van de leidinggevende verwacht dat hij/zij één keer per halfjaar (of vaker) incheckt bij zijn medewerkers en vraagt naar de werk-privé balans.
Tip 3. Maak bekend waar mantelzorgers buiten de organisatie terecht kunnen voor ondersteuning. Ken je bijvoorbeeld de mantelzorgmakelaar of Zorggenoot? Dit zijn twee organisaties die ondersteuning geven aan mantelzorgers, maar ook aan jou als werkgever.
Voor leidinggevenden:
Tip 1. Maak het bespreekbaar. Heb je een één-op-één gesprek met je werknemer, vraag dan actief naar de combinatie tussen werk en privé. Heb je een vermoeden dat iemand onder druk staat, maar is dit nog niet gemeld, vraag dan door en sta bewust stil bij mantelzorg.
Tip 2. Geef aandacht en begrip, denk mee over oplossingen op korte en op lange termijn. Een plan van aanpak opstellen vergt maatwerk. Niet elke maatregel werkt voor iedere mantelzorger. Vraag dus door. Waar kan je hulp bij gebruiken? Wat zou jij de ideale situatie vinden? Of wat kan jou op het werk helpen?
Tip 3. Leg de afspraken vast, evalueer regelmatig en pas aan wanneer nodig. Dit hoef je natuurlijk niet helemaal zelf te doen! Laat vooral de medewerker het zelf op papier zetten. Plan wel vast die momenten in om in te checken. Misschien is dit op het begin wel 1x per maand, maar kan het op termijn ook wel 1x per 3 maanden.
Ben je opzoek naar nog meer tips? Neem dan hier een kijkje. Hier vind je allerlei informatie terug over belangrijke mantelzorgthema’s, kun je toolkit’s vinden, maar ook bieden zij trainingen en workshops aan voor werknemers.