In de retail non-food branche is het van essentieel belang om de levenskracht van de medewerkers te waarborgen. Vitale medewerkers zorgen onder andere voor een hogere betrokkenheid/productiviteit, minder verzuim, minder verloop, meer plezier en hogere klanttevredenheid. In dit artikel geven wij jullie 9 tips voor vitaliteit.
9 praktische tips
- Neem pauze. Het is logisch dat in de winkel pauzes niet genomen kunnen worden op gezette tijden. Toch is het echt van belang dat iemand even echt los komt van het werk. Hetzelfde geldt voor het personeel op het hoofdkantoor. Ook al lijkt het soms slimmer om door te gaan, juist na de pauze kan iemand weer met meer energie aan de bak én hou je energie over aan het einde van de dag.
- Drink voldoende water. Dat water drinken goed voor je is heb je al vast vaker gehoord, maar wat zijn de voordelen? Onder andere: verbeterde fysieke prestaties, beter humeur, beter concentratie, tegen uitdroging en het verbetert de opname voedingsstoffen. Plaats wat kannen water in de winkel, zodat het personeel sneller water kan pakken en niet naar de kantine hoeft. Of, zorg ervoor dat jullie die doppers binnen slepen.
- Doe eens iets uit je comfortzone, dit zorgt voor meer energie, een positieve kick en verhoogd jouw zelfvertrouwen. Maak bijvoorbeeld een dansje voordat de dag start met jouw collega’s. Geen muziek? Dat is geen excuus, hier een vrolijke lijst voor jullie.
- Ga in gesprek! Het is zo belangrijk om in gesprek te gaan met jouw medewerkers. Organiseer jij wel eens een werkoverleg waarin de volgende thema’s centraal staan: veiligheid, gezondheid en welzijn? Denk aan de onderwerpen: werkdruk, werkstress, fysieke belasting, wat te doen bij een calamiteit. En nee, we bedoelen niet de dag start waarin jullie de dag doornemen over praktische zaken.
- Ga in gesprek! Hé hij staat er dubbel in. Dat klopt, maar naast de werkoverleggen is het ook van belang om persoonlijke aandacht te geven aan een medewerker. Hoe weet je hoe het echt met iemand gaat als er geen gesprekken worden gevoerd? Plan minstens jaarlijks een gesprek en kom erachter hoe het gaat, waar iemand blij van wordt en wat iemand wellicht nog nodig heeft om met nog meer plezier naar zijn/haar werk te gaan. Tip: noem het een bijpraatmoment of evaluatiegesprek als functioneringsgesprek niet goed voelt. Je kunt hiervoor gebruik maken van het gratis Open je Blik, hierin zitten handige praatkaartjes.
- Geef als werkgever zijnde het goede voorbeeld. Goed doen doet goed volgen.
- Wat doe jij tegen werkdruk/werkstress? Houd rekening waar mogelijk met de planning.
Stel prioriteiten en vraag niet alles tegelijk aan jouw medewerkers. Maak onderwerpen bespreek zoals: psychosociale arbeidsbelasting, financiële stress, werk/privé balans, mantelzorger, overgangsproblematiek etc. Zie voor meer tips de arbocatalogus. - Iedereen wil gewaardeerd worden. Wat doen jullie om medewerkers te waarderen en te behouden? Per persoon is dat natuurlijk verschillend. Heb jij het medewerkervoordeelprogramma Alleo al gezien?
- Betrek het personeel bij de keuzes die gemaakt worden voor meer begrip.