6 tips voor goede productfotografie

6 tips voor goede productfotografie

Tim Posthumus Meyjes schoot met zijn team zo’n 600 productfoto’s per dag toen hij als studio manager en fotograaf bij Miinto werkte. Sinds drie jaar staat hij zelf vaker met de camera in zijn hand en werkt hij als e-commerce fotograaf voor verschillende mode-, accessoire- en interieurmerken. We vroegen hem naar tips over hoe je met fotografie kan verleiden.

Boots live winkelen na

Maak van ieder product in je webshop altijd minimaal drie foto’s. Een van de volledige voorkant, een van de volledige achterkant en een van een detail. Denk hierbij aan de structuur van de stof, een naad, een logo, enzovoorts. Zo kan je bezoeker het product van elke kant zien, net als in de winkel.

Witte achtergrond

Gebruik voor productfotografie op je webshop altijd een witte achtergrond. Dat staat strak, oogt rustig en legt de nadruk op het product. Bij de fotowinkel of online kan je een witte achtergrond-rol en statief kopen, dan heb je de basis op orde.

Teach yourself

Je kan altijd een productfotograaf inhuren. Maar start ook vooral zelf. Type op YouTube ‘product fotografie met je mobiele telefoon’ in en je vindt legio aan filmpjes waar je veel van kan leren.

Goed licht

Licht is het belangrijkste voor een goede foto. In winkels is het vaak te donker. De goedkoopste optie is een bouwlamp. Koop of leen er een, hang die ergens aan op en je hebt een enorme bak (wit)licht wat je foto echt ten goede komt. Er zijn ook betaalbare studio lampen die je kunt gebruiken voor je productfoto’s. Deze lampen kun je fel of juist zachter zetten en soms kun je ook de kleur van het licht bepalen. Probeer altijd zo natuurlijk mogelijk licht te creëren, zo zet je het meest realistische beeld neer van je product. Wanneer je met modellen werkt; zorg dan altijd dat het gezicht mat gepoederd is. Zo voorkom je dat er een glanzende vlek op de foto’s te zien zal zijn.

Geen filters

Gebruik liever geen (heftige) filters, ze leiden af van het product. De kleuren van de producten die je wilt fotograferen vervorm je ermee, zo geef je geen realistisch beeld af en loop je het risico dat producten geretourneerd worden omdat ze niet voldoen aan de verwachtingen. Houd de foto’s dus basic en focus op het product.

Extra etalage

Gebruik je socials, vooral Instagram, als etalage. Wissel er productfoto’s af met modelfotografie. Gebruik als model je ook eens je vaste klanten, je medewerkers en vooral ook jezelf. Jij kunt als ondernemer vaak het beste het verhaal en de sfeer van je winkel overbrengen. Maak ook foto’s buiten de winkel; in de straat of op een andere mooie plek in de buurt. Let hier wel op het licht.

Tot slot

Goede en mooie fotografie op een webshop geeft vertrouwen aan je bezoeker. Een webshop met één (kwalitatief slechte) foto per product of rommelige foto’s met ongestreken of slordig opgehangen producten in de achtergrond ogen als een rommeltje en nodigen niet uit om rond te kijken. Net zoals in je fysieke winkel. Maar doe aan de andere kant ook niet te gemaakt. Jij bent uniek; draag dat vooral uit. Ga experimenteren met fotografie en blijf het vooral leuk vinden.

Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.