Wist je dat de open rate van email maar 15% is? Veel minder als je het vergelijkt met WhatsApp, waarvan de kans dat je bericht bekeken wordt 99% is. En met alle snelle ontwikkelingen van op het gebied van WhatsApp, is het alleen maar logisch dat je daar als bedrijf gebruik van maakt.
Directe conversieverhoging
Naast dat je het populaire berichtenplatform kan gebruiken om in contact te blijven en komen met klanten, is WhatsApp ook perfect inzetbaar als marketingtool. Je bereikt een breed publiek, bouwt een persoonlijke band op met klanten en kan uiteindelijk je conversie aanzienlijk verhogen.
Ongeopende e-mails
Het doel van veel marketinguitingen is vaak om contactgegevens van potentiële klanten te verkrijgen. Zo kun je de marketing daarop persoonlijker voort te zetten. Meestal gebeurt dit via emails. Maar mensen worden tegenwoordig zoveel gemaild door bedrijven, dat de kans groot is dat ze er weinig aandacht aan besteden, of de mails niet eens openen. E-mail heeft namelijk maar een open rate van 15%, dat betekent dat 85% van de mensen naar wie je een email stuurt, er niet eens naar kijkt.
Instant messaging
Maar wat werkt dan wel? Instant messaging, oftewel berichten en gesprekken. De plek waar mensen het meest berichten op versturen is WhatsApp, met 2 miljard gebruikers wereldwijd. Een goede manier om met klanten in contact te komen dus. Zeker omdat de open rate van WhatsApp 99% is. Het is zelfs zo dat 80% van de berichten binnen 5 minuten wordt gezien.
Blijf contact houden met je klanten
Het populaire berichtenplatform heeft nog meer voordelen voor marketing. Je kunt persoonlijker communiceren doordat er een echt gesprek kan plaatsvinden, en door middel van bijvoorbeeld emoji’s en stickers voelt de conversatie ook al menselijker aan.
Ook kun je werken met interactieve reply buttons en contacten aanmoedigen voor herhaalaankopen, zoals het blijven informeren over aanbiedingen en nieuwe producten. Of automatische berichten sturen, bijvoorbeeld bij een verlaten winkelwagentje of als de proefperiode bijna afloopt. Met WhatsApp-berichten voor verlaten winkelwagens kun je 60% van de klanten terughalen.
Daarnaast is WhatsApp geschikt voor zowel grote als kleine bedrijven. WhatsApp business is gratis, dus ook bedrijven met een klein budget kunnen het gebruiken. Voor grotere bedrijven is er WhatsApp Business API.
Conversation24
Wil jij graag starten met het inzetten van WhatsApp als marketing tool? Dat kan bij Conversation24! Kijk hier voor meer informatie.
Artikel van: Conversation24