Embrosa app

Verkopen via social media; dat doe je zo

Verkoop jij je producten al via je social media kanalen? Het is een krachtige manier om binnen een korte tijd een groot publiek binnen jouw doelgroep te bereiken. Maar hoe start je, welk social media kanaal zet je in en op welke manier pak je het aan? We hebben een aantal handige tips zodat je direct aan de slag kunt.

Kies het juiste social media kanaal

Onderzoek op welk social media kanaal jouw doelgroep zich bevindt en waar jij je producten het beste kunt verkopen. Is dat Instagram, Tiktok of juist Facebook? Of zet je meerdere kanalen in? Om je een handje te helpen, hebben we een overzicht gemaakt per social media kanaal. Daarmee kun je gemakkelijk beoordelen welk social media kanaal je het beste voor jouw winkel kunt gebruiken. Je leest het in dit artikel.

Ga live op Instagram, TikTok of Facebook

En…. actie! Live gaan op je social media kanalen zorgt voor interactie en betrokkenheid met je volgers. Loop tijdens de live sessie eens door je mooie winkel, laat producten zien die op dit moment helemaal hot zijn en vertel hoe en waar je volgers de producten kunnen kopen. Of beantwoord vragen van volgers door middel van de Q&A-functie, organiseer een winactie en laat je volgers meekijken hoe jij je bestellingen inpakt. Kortom: geef een kijkje in de keuken!

Dit zijn de gouden regels voor goede livestream selling volgens Ed Sanders:

  1. De persoon die voor de camera staat is geloofwaardig;
  2. De persoon die voor de camera staat past bij de doelgroep;
  3. Dat je creatief bent en durft te experimenteren;
  4. Dat je harmonie creëert in wat je doet en dat makkelijk maakt.

Voltooi de dagelijkse work-outs

Een goed gevuld en goed lopend social media kanaal komt er niet vanzelf. Om meer aankopen te genereren, is het belangrijk om er tijd in te investeren. Elke dag een beetje geeft een beter resultaat dan sporadisch heel veel. Het werkt eigenlijk hetzelfde als goed voor je lichaam zorgen met elke dag wat beweging. Daarom stelden wij simpele dagelijkse Instagram en Facebook workouts voor je op. Bekijk jouw dagelijkse Facebook en Instagram workout!

Gebuik sociale bewijskracht

Stel je voor; je opent de Instagram-app en daar zie je een foto van een vriendin die razend enthousiast is over haar nieuwe jurkje van een webshop. Of; je ziet iets leuks bij een bekende influencer die linkt naar de webshop. Je neemt een kijkje op de webshop en je bestelt misschien zelf hetzelfde leuke jurkje. Herkenbaar? Dan heb je sociale bewijskracht zelf ervaren!

Sociale bewijskracht kun je zelf heel makkelijk inzetten. Deel reviews van je klanten via social media en moedig ze aan om een foto te delen van hun aankoop, zodat jij deze weer kunt delen. Wil je weten hoe en wanneer je reviews het beste kunt inzetten? Dat lees je in dit artikel.

Til jouw social media naar een nog hoger level

Kun je geen genoeg krijgen van het inzetten van jouw online webshop of social media? En wil je weten hoe je deze kanalen nog beter in kunt zetten om je verkopen te laten stijgen? De experts van online marketingbureau Team Nijhuis laten je graag een aantal kansen zien. Bekijk hier de e-learning verkopen via online sociale media.

Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.