Door Lies Timmering – Embrosa • Een etalage met producten waarnaar je kunt kijken, en die je niet alleen ook nog eens direct kunt aantikken, maar die je zelfs ter plekke direct kunt kopen. Zien. Tikken. Kopen! Instagram maakte een transformatie door van een sociaal netwerkplatform vol leuke foto’s, naar een succesvol saleskanaal. En met uitstek ook geschikt voor de zelfstandige ondernemers!
Oriëntatiekanaal
Wist je dat ruim 70% van de shopliefhebbers gebruik maakt van Instagram om producten te ontdekken? Kortom, het is het meer dan waard om Instagram Shopping AAN te zetten voor jouw winkel! Maar, hoe zet je dit nu in gang? Je hebt een paar zaken nodig, en daarna is jouw winkel eigenlijk in drie stappen klaar voor Social Shopping!
Dit heb je nodig
- Een zakelijk Facebook- en Instagram-account;
- Shoppable beelden van de producten die je verkoopt. Mooie aantrekkelijke beelden die jouw producten tentoonstellen en die jij in een catalogus kunt gaan taggen;
- Een webshop-omgeving (let op, die het ook mooi doet op een telefoon, want dat is waar deze persoon zich natuurlijk bevindt, in de app Instagram). Overigens is het hebben van een webshop geen vereiste meer met het gloednieuwe Instagram CheckOut! Met CheckOut kan je klant niet alleen jouw producten zien, aantikken, en doorgestuurd worden naar een betaalpagina, maar CheckOut maakt het mogelijk om zelfs binnen de Instagram app te betalen. Zonder tussenkomst van een webshop. Dus, je klant ontdekt, shopt, en betaalt binnen 1 app! Een one-stop-shop! Helaas is CheckOut nog zo gloedjenieuw, dat het nog niet overal beschikbaar is en op dit moment nog vooral actief in Amerika. Tot wij over deze functionaliteit beschikken is het dus nodig om een webshop te koppelen.
Stap één
Allereerst controleer je of je in aanmerking komt voor Instagram Shopping. Als lokale ondernemer met een winkel in fysieke producten is het antwoord gelukkig al snel JA! De belangrijkste beginstappen zijn dan:
- Ervoor zorgen dat je Instagram-account een zakelijk account is. Dat kun je gratis omzetten in je ‘profiel’, als je dat nog niet eerder hebt gedaan.
- En daarna koppel je dit zakelijke Instagram-account aan je zakelijke Facebook-pagina. Niet gevreesd, Instagram loodst je hier stapsgewijs doorheen! Het klinkt allemaal heel technisch, maar Instagram is er natuurlijk bij gebaat dat het jou zelf zo snel mogelijk lukt.
Stap twee
Je registreert je in de Instagram app voor ‘Shoppen’. Je gaat naar je profiel – instellingen – je tikt op bedrijf, en dan op Instagram Shopping Instellen. De app neemt je dan mee op sleeptouw.
Je koppelt jouw ‘winkel’ aan een Facebookpagina • Je kiest een ‘catalogus’. Instagram geeft aan dat wanneer je producttags en -stickers wilt gebruiken, je moet kiezen voor een e-commercecatalogus. Deze ‘catalogus’ kun je zelf maken, of je gebruikt een partner die het voor je doet, zoals Shopify. De app laat je de opties zien.
Je voert je website/webshop in en je controleert je winkelgegevens • Dan verzend je de gegevens ter beoordeling aan Instagram en wacht je tot je bericht ontvangt (kan wel enkele dagen duren) dat je daadwerkelijk kunt starten met taggen en verkopen via je verhalen en berichten!
Stap drie
De leukste stap van alle stappen want nu kun je eindelijk aan de bak: je kunt beginnen met het taggen van je producten door middel van producttags en -stickers! Let op, je kunt maximaal 5 productengebruiken in berichten met maar 1 afbeelding of video, en maximaal 20 producten in berichten met meerdere afbeeldingen. En een leuke pro-tip: je kunt ook shoppingtags toevoegen aan berichten die al op je profiel stonden! In je ‘verhalen’ kun je nog iets creatiever worden: daar kun je wel maar 1 productsticker per verhaal gebruiken, maar daar kun je wel de kleur en de tekst van je productstickers aanpassen! De etalage verandert in een heuse winkel, de deuren gaan open en de verkoop kan beginnen!
Heb je hulp nodig?
Duizelt dit je allemaal en wil je rustig bij het begin beginnen? Doe dan mee met onze online cursus Instagram voor Beginners. In tien dagen, tien minuten per les, vertellen we je met plezier en liefde hoe jij Instagram voor je kunt laten werken. Een online cursus die zich richt op lokale ondernemers, om jou en jouw zaak eruit te laten springen op social media! En, via INretail ontvang je de cursus voor maar 30 euro, in plaats van de reguliere prijs van 49 euro.