Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Snapchat, YouTube… door de bomen zie je misschien het bos niet meer. Waar begin je met posten, wanneer doe je dat en hoe maak je jouw kanalen herkenbaar? Hieronder zetten we zes praktische tips op een rijtje om jouw social media posts te verbeteren.
1. Kies je kanalen
Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk dat jouw berichten, jouw content, bij de juiste mensen terechtkomt. Bepaal daarom allereerst welke social kanalen het beste bij jouw winkel passen. Als ondernemer weet jij het beste hoe jouw gemiddelde klant(en) – oftewel: je doelgroep(en) – eruitziet of zien. In welke leeftijdscategorie valt jouw klant bijvoorbeeld? Zijn het vooral mannen of vrouwen? Of richt je je op jongeren? Allemaal kenmerken die bepalend zijn voor de keuze van je kanalen. In dit artikel leggen we je uitgebreid uit welk kanaal het beste bij welke doelgroep past.
2. Meten is weten
Naast weten op welke kanalen je doelgroep actief is, is het ook handig om te weten wanneer ze precies actief zijn en welke content ze het meest waarderen. Op internet vind je talloze onderzoeken over de beste momenten om te posten, maar uiteindelijk verschilt dit toch echt per doelgroep. Gelukkig kan je dit voor jouw eigen doelgroep makkelijk uitzoeken.
Wanneer je een zakelijk Facebook- en Instagramaccount hebt, kan je gebruik maken van de gratis Meta Business Suite. Hierin kan je eenvoudig algemene statistieken van je account bekijken, maar je kan ook zien welke berichten het beste presteren qua likes en reacties, op welke dagen je het meeste bereik hebt en welke posts voor de meeste klikken zorgen. Heb je al je statistieken op een rijtje? Top, dan kan je nu een stuk gerichter bepalen wanneer je posts online zet en op wat voor soort content je het beste kan focussen.
Wil je het nog iets professioneler aanpakken? Er bestaan verschillende (betaalde) tools zoals Coosto, Hootsuite en Later die je nog meer inzichten geven in je doelgroep en je statistieken, automatisch de beste dagen en tijden berekenen voor jouw account, die al jouw kanalen bundelen en nog veel meer.
3. Consistency is key
Niet alleen voor het algoritme, maar ook voor je volgers is regelmaat erg fijn. Regelmatig posten wordt beloond en zorgt ervoor dat je vaker verschijnt op de tijdlijnen van je volgers en vergroot je herkenbaarheid. Is bij stap twee gebleken dat jouw posts op dinsdagen en vrijdagen het beste presteren? Probeer dan iedere week op die dagen te posten. Af en toe een andere dag is natuurlijk geen ramp, maar hou in ieder geval wel leven in de brouwerij.
Naast consistent posten maakt ook consistent zijn in je content verschil. Beheren bijvoorbeeld meerdere collega’s jouw social media kanalen? Hou dan wel allemaal min of meer dezelfde schrijfstijl aan. Ook vormgeving speelt een rol. Dit kan al zo makkelijk zijn als altijd je logo of bedrijfsnaam in een afbeelding plaatsen, maar je kan ook één of meerdere mooie templates maken die bij elkaar en bij jouw bedrijf passen. Dit doe je eenvoudig met gratis tools zoals Canva. Zo herkennen je volgers jouw berichten direct tussen andere content op hun tijdlijn!
Overweeg ook eens terugkerende rubrieken voor jouw kanalen te gebruiken. Denk daarbij aan een vraag of feitje van de week, het wekelijks of maandelijks delen van de nieuwste items in je collectie of zet je medewerkers eens in de spotlight. Zo zijn er nog vele andere rubrieken mogelijk, laat vooral je fantasie de vrije loop! Grote kans dat jouw volgers de rubrieken herkennen en er steeds weer voor terugkomen.
4. Schrijf catchy copy
De captions – dat zijn de teksten die je plaatst bij je foto’s – op social media worden nog wel eens onderschat, maar ook die zijn belangrijk voor de prestaties van je berichten. Je volgers worden hopelijk geprikkeld door je video of afbeelding, maar hou die aandacht vast met tekst! Hou je captions kort en krachtig, positief, persoonlijk en schrijf zoveel mogelijk in actieve zinnen (dus: ‘In deze post delen we onze nieuwste collectie’ en niet ‘In deze post zullen we onze nieuwste collectie delen’). Hou bij het schrijven wel je doelgroep in gedachten en pas daar je tone of voice op aan.
Tekst uit je toetsenbord geschud? Sluit dan je bericht af met een call-to-action. Wat wil je dat je volgers doen? Moeten ze een reactie achterlaten op je post, naar je website gaan of je bericht delen? Laat het ze weten.
Plaats als laatste een aantal passende hashtags in je bericht, maar doe dit wel met mate. Tip: veel woorden uit je zoekwoordenonderzoek [link naar dat artikel] zijn misschien ook geschikt als hashtag.
5. Gebruik een passende emoji
Emoji zijn allang niet meer alleen voor tieners. Sterker nog: ze vergroten je interactie! Ook vallen ze op in een stuk tekst, waardoor je de aandacht van je volgers trekt. Maar ook hier geldt: gebruik ze met mate en zorg dat ze passen bij je content.
6. Vertel het met video
Reels en TikTok video’s zijn razend populair en dat is niet voor niks. Deze (vaak korte) bewegende beelden trekken namelijk sneller de aandacht en zorgen vaak voor meer bereik. Ook kunnen mensen makkelijker hun aandacht bij een video houden dan bij tekst en kan je zelf vaak beter je boodschap overbrengen. Bovendien bouw je een band op met je volgers, doordat ze jou in actie zien en horen. Dit maakt je content een stuk persoonlijk. Nu hoef je niet direct je kanalen op de schop te nemen en alleen nog maar video’s te delen, maar wissel het eens af met foto’s.
Meer weten over hoe jij een ster wordt in social media? Onze partner Embrosa heeft verschillende korte, snelle en leuke social media-lessen om jou op weg te helpen. Gratis voor leden van INretail!