Kristie is expert op het gebied van influencer marketing. Zelf was ze jarenlang mede-eigenaar van een bureau dat als schakel tussen influencers en bedrijven optrad. Ze geeft je 10 praktische tips zodat je gemakkelijk zelf aan de slag kunt om relevante influencers aan jouw winkel te binden en mooie samenwerkingen aan te gaan.
Ga op onderzoek uit
“Ook als je een kleiner budget hebt kun je aan de slag met influencer marketing. Je hebt vaak echt geen duur bureau nodig om de juiste influencers voor jouw winkel te vinden. Instagram is bij uitstek het platform waar de meeste influencers actief zijn. Ga er daar dus zelf op uit om influencers te zoeken die bij jouw winkel passen.”
Het is bij de start van je zoektocht natuurlijk belangrijk om je doelgroep goed in kaart te hebben. Wie wil je eigenlijk bereiken? Zoek personen die deze doelgroep representeren.
Gestructureerd zoeken
Als je een passend profiel hebt gevonden heeft Kristie een aantal handige trucjes om soortgelijke profielen te vinden. “Naast de knoppen ‘volgen’ en ‘bericht’ staat een pijltje naar beneden. Als je deze aanklikt zie je profielen die overeenkomen met dat profiel. Ook kun je kijken welke profielen gevolgd worden door deze influencer. Vaak volgen zij namelijk ook anderen die doen wat zij doen.”
Kijk lokaal
“Heb je een fysieke winkel in een stad of in een dorp? Kijk dan zeker ook naar influencers die ook uit dezelfde plaats komen. De kans is namelijk groot dat veel van hun volgers ook uit die plaats komen of in de omgeving wonen. Zo is de kans dat deze volgers je winkel uiteindelijk weten te vinden een stuk groter.”
Micro-influencers
Wees kritisch op wie je benaderd. “Een groot aantal volgers staat zeker niet altijd garant voor een succesvolle deal. Een deal met een BN’er gaat vaak gepaard met een grote investering. Afhankelijk van de bekendheid moet je soms wel denken aan tienduizend(en) euro’s enkel voor de samenwerking. En dan staat er nog niets online.” Volgens Kristie zit de grootste kans voor de MKB-ondernemer veel vaker in zogenaamde micro-influencers. Dit zijn vaak kleinere, startende influencers. Hierbij kun je denken aan profielen vanaf ongeveer 3.000 volgers. “Deze profielen zijn vaak ook een stuk geloofwaardiger. Bij posts van BN’ers zie je veel samenwerkingen en gaan volgers er snel van uit dat een post gesponsord is, en daarmee minder interessant en minder geloofwaardig.”
Interactie onder posts
“Als je een geschikt profiel hebt gevonden, kijk dan ook even naar de interactie onder de posts. Let dan vooral op het aantal likes en reacties ten op zichte van het aantal volgers. Een profiel met 13.000 volgers, met gemiddeld 20 likes en geen reacties op een foto, is bijvoorbeeld niet interessant. De kans is groot dat deze volgers gekocht zijn. Een profiel met 3.000 volgers, met gemiddeld 200 likes en 12 reacties op een foto is dan een stuk interessanter.”
Extra vergoedingen
“Veel micro-influencers vragen geen of weinig vergoeding voor een samenwerking. Dat betekent dus dat je in die gevallen enkel de inkoopwaarde van de producten die je weggeeft als je investering moet tellen. Veel grote influencers zijn eraan gewend om gratis spullen te krijgen van bedrijven. Van een grote influencer krijg je dus vaak ook minder content voor je product. Startende, kleinere influencers zijn meestal enorm dankbaar en zijn vaak bereid meer content te maken voor de producten die ze ontvangen.”
Creatieve content
Zie je op je gekozen profiel alleen ‘platte’ posts in de feed, of zijn er ook veel stories, IGTV’s en Reels video’s gedeeld? “Het is natuurlijk leuk om de content die is gemaakt uit een samenwerking ook te gebruiken voor je eigen kanaal. Zoek dus een influencer die ook qua type content past bij waar jij naar op zoek bent.”
Ga voor reels en stories
Veel Instagram gebruikers kijken eerst naar de reels en stories en daarna pas naar de posts in de feed. “De stories zijn minder lang zichtbaar, slechts 24 uur. De meeste Instagram gebruikers klikken dus eerst door alle stories zodat ze daar in ieder geval niets missen. De kans dat een post met jouw product in een story wordt gezien is dus groter dan in een post. Vaak zijn stories ook ‘goedkoper’ dan posts, omdat ze zo vluchtig zijn. In een ideale situatie ga je voor een mooie mix tussen stories, reels en eventueel posts.”
Lange termijn samenwerkingen
De kracht van communicatie zit volgens Kristie in herhaling. “Na één post of één story moet je dus geen roodgloeiende telefoon verwachten. Ook de volgers van de influencer moeten jouw winkel leren kennen. Zoek dus naar influencers die bij je passen en met wie je een klik hebt. Draai eerst eens een pilot en kijk daarna of, en zo ja hoe, je de samenwerking wilt uitbreiden.”
Duidelijke afspraken
“Tot slot een hele belangrijke; maak vooraf duidelijke afspraken over welke content je verwacht voor de producten die je weggeeft. Zorg ervoor dat je dit duidelijk in een mail met elkaar hebt kortgesloten, zodat daar nooit verwarring over kan ontstaan.”