Veel bedrijven maken gebruik van e-mail om te kunnen communiceren met hun klanten. Maar hoe zit dat qua wetgeving omtrent e-mailmarketing (direct marketing)? Waar moet je aan voldoen?
Grondslag
Allereerst moet je een grondslag hebben om klanten (of andere geïnteresseerden) te kunnen mailen. Voor wat betreft de retail zijn er drie grondslagen:
- Uitvoering van een overeenkomst: Hierbij kan je denken aan e-mail om een bestelling te bevestigen of om te informeren over de levering.
- Gerechtvaardigd belang: Deze grondslag kan voor wat betreft direct marketing worden toegepast om bestaande klanten te informeren met aanbiedingen voor eigen, soortgelijke producten.
- Toestemming: Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is het de hoofdregel dat je toestemming nodig hebt voor het versturen van digitale direct marketing. Het is hierbij van belang dat je goed in de gaten houdt dat jouw verzoek om toestemming juridisch klopt.
Uitschrijven nieuwsbrieven
Als het gaat om direct marketing dient elke bericht een mogelijk te hebben tot uitschrijving voor de betreffende maillijst. Ook dient iemand de mogelijkheid tot uitschrijven te krijgen, op het moment dat hij de gegevens verstrekt. Dus wil je reclame mailen op basis van het gerechtvaardigd belang nadat iemand een bestelling heeft geplaatst in de webshop? Zorg dan dat je in het bestelproces ook al een duidelijke check box opneemt waarmee iemand kan aangeven dat hij het niet op prijs stelt om jouw nieuwsbrieven te ontvangen.
SMS of app
Daarvoor gelden bovenstaande regels ook.
Andere gegevens
Het combineren van klantengegevens is tot op zeker hoogte toegestaan. Zo kan je bijvoorbeeld adverteren op basis van eerdere aankopen, iemand een persoonlijke aanbieding doen als diegene jarig is en mailen op basis van bepaalde voorkeuren. Het is daarbij wel belangrijk om goed te kijken naar hoe je aan deze gegevens komt en of je ze hiervoor mag gebruiken.
Wil je bijvoorbeeld iemand zijn geboortedatum gebruiken, dan heb je veelal toestemming nodig om dat te verkrijgen. Hierbij dien je diegene ook weer te informeren over wat je met die gegevens gaat doen.
Houd rekening met…
- Heb je de activiteit opgenomen in je verwerkingsregister?
- Heb je een eventuele verwerkersovereenkomst gesloten met diegene die het systeem aanbiedt voor het versturen van de mailings?
- Informeer je correct via je privacy policy?
- Verwijs je in jouw berichten naar jouw privacy policy?