Zo vind je de juiste zoekwoorden voor jouw winkel

De termen SEO en SEA heb je misschien al eens voorbij zien komen op het internet. Het vinden van de juiste zoekwoorden voor jouw webshop heeft alles te maken met SEO, ofwel: Search Engine Optimization. Dit houdt kortgezegd in dat je de pagina’s op je website zo optimaliseert dat bezoekers op een organische manier op je website belanden, en dus niet via bijvoorbeeld een advertentie. Je website moet daarvoor goed vindbaar zijn en daar komt het zoekwoordenonderzoek om de hoek kijken. In dit artikelen leggen we je uit hoe je zo’n zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Buit je zoekmachines uit

Begin eens een woord te typen in de zoekbalk van Google en je ziet dat Google de rest van de zin automatisch aanvult. Dit is een hele handige manier om uit te vinden welke zoekwoorden mensen vaak gebruiken in combinatie met de naam van jouw product. Verkoop je bijvoorbeeld schoudertassen? Gooi dit in de zoekmachine en er verschijnen direct meer zoektermen zoals ‘schoudertas dames’, ‘schoudertas groot’ en ‘schoudertas met laptopvak’. 

Als je vervolgens naar ‘schoudertas dames’ zoekt, zie je onderaan de pagina nog meer gerelateerde zoekopdrachten. Google is dus al een goede bron om je zoekwoorden uit te putten, mits de woorden bij jouw producten passen.

Op Bol.com en Amazon geldt hetzelfde: begin je product te typen en de gerelateerde woorden verschijnen zo in beeld, met daarbij vaak ook nog productcategorieën die je kunnen helpen bij je onderzoek. Kijk ook vooral naar de langere zoektermen van drie à vier woorden. Die termen zijn vaak specifieker, wat betekent dat er minder andere bedrijven dezelfde zoektermen gebruiken en dus minder concurrentie voor jou.

Op Bol.com en Amazon kan je ook nog goed gebruikmaken van de productcategorieën. Stel dat je speelgoed verkoopt, ga dan op Bol.com eens naar de productpagina van die categorie. Daar zie je alle subcategorieën waarin Bol.com het speelgoed onderverdeelt, die jij weer als inspiratie kan gebruiken voor je zoektermen. 

Google Zoekwoordplanner 

Als je veel verschillende producten verkoopt, dan zijn bovenstaande stappen wellicht wat tijdrovend. Door de Zoekwoordplanner van Google te gebruiken, kan je met een paar klikken op de knop vele zoekwoorden laten genereren, die ook nog eens gerangschikt worden van veel naar weinig concurrentie (lees: andere bedrijven die dezelfde zoekwoorden gebruiken). Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een Google Ads account, dat je via de Zoekwoordplanner binnen een paar seconden gratis kan aanmaken. 

Eenmaal in de Zoekwoordplanner klik je op ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’, waarna je aan de slag kunt met je zoekopdracht. Vul hier bijvoorbeeld weer ‘schoudertas’ in en eventueel de link naar je website. Google filtert dan automatisch merken uit de lijst die jij niet verkoopt.

Zodra je klikt op ‘Behaal resultaat’ duiken er direct meer dan 2000 zoektermen op, gerangschikt van hoge naar lage concurrentie. De zoektermen met hoge concurrentie worden dus het meest gebruikt door andere websites en zullen waarschijnlijk goed passen bij je website, maar maak ook vooral gebruik van de termen met normale of lage concurrentie die voor jou van toepassing zijn. Deze worden door minder websites gebruikt, waardoor jouw website dus sneller naar boven zal komen bij die zoekopdrachten.

Betaalde tools

Bovenstaande onderzoeken zijn allemaal gratis uit te voeren en hiermee kan je ook prima uit de voeten om je lijst met zoektermen samen te stellen. Wil je je echter nog beter kunnen onderscheiden van je concurrenten, probeer dan eens een betaalde tool zoals de KWFinder of SEMrush. Met deze tools kan je niet alleen lijsten met zoektermen genereren, maar je kan ook de website URLs van je concurrenten invullen om zo te zien welke zoekwoorden zij nog niet gebruiken en waar jij dus misschien hoog op kan scoren.

Filter je bevindingen

Als het goed is heb je nu een flinke waslijst met zoekwoorden. Hier kan je nu de belangrijkste zoekwoorden voor jouw webshop uit filteren. Kies voor een mix van zoekwoorden met veel volume – zoekwoorden waar veel op gezocht wordt en waarschijnlijk ook veel concurrentie op is – en zoekwoorden met weinig concurrentie. Gebruik alleen zoekwoorden die relevant zijn voor jouw webshop of productpagina en als laatste: filter de termen op doel. Uiteindelijk wil je bezoekers naar je website trekken die ook daadwerkelijk het doel hebben om iets te kopen. Zo’n bezoeker zoekt bijvoorbeeld eerder naar ‘mom jeans zwart’ dan ‘broekentrends deze zomer’. 

Super, je hebt de belangrijkste zoekwoorden voor jouw winkel in kaart gebracht! Wil je hier direct mee aan de slag? Lees dan ook onze 7 praktische tips om hoger te scoren in Google.

Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.