7 praktische tips om beter te scoren in Google

Hoog in de zoekresultaten van Google belanden en goed vindbaar zijn voor je doelgroep, dat wil natuurlijk iedereen. Maar dat gaat niet vanzelf; er zijn een aantal dingen die je kan doen om je website te optimaliseren en zo beter opgepikt te worden door Google. Hieronder geven we je 7 tips om hiermee aan de slag te gaan. 

Gebruik de juiste zoekwoorden

Een belangrijke eerste stap, want zoekwoorden heb je ook nodig in de volgende stappen. Op welke woorden wil jij met jouw website gevonden worden in Google? Welke zoekwoorden gebruiken potentiële klanten om jouw producten te vinden? En welke zoekwoorden gebruiken jouw concurrenten nog niet? Hoe je die woorden vindt, lees je in ons artikel over het zoekwoordenonderzoek

Zet de belangrijkste zoekwoorden in de titel

Zoals je productpagina met een titel begint, begint de optimalisatie van je pagina’s daar ook mee. Plaats hier de belangrijkste zoekwoorden van je productpagina en zorg ook dat die daadwerkelijk beschrijven wat er op de pagina staat. In je titel kan je eventueel een extra trigger plaatsen, mits die waar is. Verkoop je bijvoorbeeld handtassen voor dames? Denk dan aan ‘Handtas dames kopen – Voor 22:00 besteld, morgen in huis’ of ‘Handtas dames kopen – Nu al vanaf €14,99’. Dit kan een extra lokmiddel zijn voor een potentiële klant om jouw website te bezoeken.

Geef je productpagina’s een meta description

De meta description is de korte beschrijving onder de titel in de zoekresultaten van Google. Een goede meta description zorgt niet direct voor een hogere plek op Google, maar is zeker van belang om bezoekers door te laten klikken naar je website. Plaats hier extra zoekwoorden, een triggerende call-to-action en geef al je productpagina’s een unieke meta description. Let er ook op dat je beschrijving uit maximaal 155 tekens bestaat, zodat je beschrijving niet halverwege een zin wordt afgebroken.

Perfectioneer je paginateksten

Hierboven las je al dat de belangrijkste zoekwoorden in de titel moeten staan. De rest van je zoekwoorden verwerk je op de productpagina zelf. Hoe beter je die inzet, hoe hoger je scoort in Google.

Om je producten niet uit het zicht te schuiven, is het slim om bovenaan de pagina voor een korte inleiding te kiezen met een aantal zoekwoorden.

Meer zoekwoorden kun je vervolgens onderaan je pagina kwijt in wat langere stukken tekst. Geef hier bijvoorbeeld wat meer uitgebreide informatie over het product dat je op die pagina kunt vinden, of vertel je bezoeker waarom diegene écht via jouw website moet bestellen. Verwerk je zoekwoorden uiteraard slim in je tekst. 

Wanneer je je paginateksten geperfectioneerd hebt, kun je die goed inzetten voor interne links. Zie je website als één groot spinnenweb van pagina’s: door middel van links kan je die pagina’s aan elkaar verbinden en dus van de ene pagina doorlinken naar een andere pagina binnen je eigen website. Google ziet links naar een pagina als een aanbeveling voor die betreffende pagina. Hoe meer je dus linkt naar een pagina, hoe beter die pagina scoort.

Verkoop je bijvoorbeeld spijkerbroeken? Dan kun je vanuit die pagina doorlinken naar wijde broeken, corduroy broeken of andere soorten broeken die je verkoopt. Je kunt ook productpagina’s maken per merk en naar specifieke merken linken. Hang de link wel aan het woord waar de pagina over gaat, dus bijvoorbeeld het woord corduroy. Dit geeft Google namelijk informatie over wat er op de pagina te vinden is. Gebruik als ankertekst – de tekst waar de link aan hangt – dus bijvoorbeeld niet ‘Klik hier om…’. 

Schrijf een logische slug

De slug is is het deel van de URL dat achter je domeinnaam komt. Dit is één van de eerste dingen die Google ziet en waaraan Google kan zien waar een pagina over gaat. Een pagina met een slug zoals jouwwebshop.nl/page2_id=3384 wordt dus minder goed herkend dan jouwwebshop.nl/handtassen-dames. Hou de slug simpel, maar duidelijk.

Maak het je bezoeker makkelijk

Hoe meer moeite iemand moet doen om via jouw website iets te bestellen, hoe sneller diegene zal afhaken. En ook Google geeft het dan op: voor de zoekmachine is het namelijk belangrijk dat je vanaf de homepagina met zo min mogelijk klikken bij andere pagina’s terecht kan komen. Probeer links naar je belangrijkste pagina’s dus al op je homepagina te verwerken en zorg dat de rest snel te vinden is. 

Bovenaan in de zoekresultaten beland en bezoekers op je website gekregen? Dan is het nu tijd om bestellingen binnen te halen: lees ook ons artikel over 5 praktische tips voor meer conversie in je webshop.

Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.