5 tips om jouw klant online te triggeren

Gedrag komt tot stand door de aanwezigheid van drie factoren op hetzelfde moment; motivatie, ability (hoe makkelijk/moeilijk het gedrag is) en prompts. Een prompt is een trigger die je herinnert aan, of vraagt om, het uitvoeren een actie. Maar, hoe zorg je er nou voor dat jouw prompt opvalt in de menigte? Daar helpen we je bij.

Wat is een prompt?

Een prompt is iets dat je herinnert of aanspoort om bepaald gedrag te vertonen. Denk bijvoorbeeld aan je wekker; dat is de trigger om op te staan. Niet alleen in de offline omgeving zijn er prompts die je vragen of herinneren een actie uit te voeren. Ook online wemelt het van de prompts. Denk bijvoorbeeld aan de bestelknop in een webshop of het menu in een website. Is er geen trigger aanwezig? Dan zal gedrag waarschijnlijk niet plaatsvinden. Als een knop niet (duidelijk) in beeld staat kun je er immers ook niet op klikken. 

Hoe maak je een goede prompt?

#1 • Bepaal het gewenste gedrag

Voor je gedrag gaat beïnvloeden is het goed te weten wat je doel precies is. Hoe meer keuze je online winkelbezoekers hebben; hoe minder snel ze zullen kiezen. Denk dus goed na wat je wilt dat je bezoeker op de pagina doet. Oftewel: wat is het gewenste gedrag? Moeten ze productinformatie lezen? Wil je dat ze een product in hun winkelmand doen? Of wil je dat ze een afspraak maken? 

#2 • Verwijder concurrerende prompts

Als je het gewenste gedrag duidelijk hebt geformuleerd kijk je kritisch naar de pagina. Welke prompts zie je in beeld die niet bijdragen aan het gewenste gedrag, maar juist afleiden? Het menu zichtbaar boven in beeld op een landingspagina is bijvoorbeeld niet altijd een goed idee. Dit zijn klik-mogelijkheden die waarschijnlijk niet bijdragen aan jouw gewenste gedrag. In prompts geldt de regel ‘less is more’.

#3 • Maak het herkenbaar

Knoppen zien er online niet voor niets allemaal redelijk hetzelfde uit. Een knop die eruitziet als een knop levert simpelweg meer kliks op dan een knop met een afwijkend design. Zo ziet een goede knop er online uit:

  • Rechthoekig
  • Afgeronde hoeken
  • Contrasterende kleur
  • 3D effect (bij een mouse-over)

#4 • Creëer stopping power

De mens krijgt dagelijks een gigantische hoeveelheid triggers te verwerken. Zorg er dus voor dat jouw prompt opvalt. Want: als je prompt niet gezien wordt zal deze ook niet werken. Er zijn verschillende technieken om jouw prompt stopping power te geven. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • Nieuwsgierigheid te triggeren 
    Signaalwoorden in je titels zoals ‘deze’, ‘dit’, en ‘hier’ zijn bewezen goede triggers en maken nieuwsgierig om verder te lezen.
  • Een duidelijk voordeel te benoemen 
    Bijvoorbeeld: ‘Klik hier voor €100,- cashback’ 

#5 • Benoem het gewenste gedrag

‘Klik hier’ in een knop is misschien weinig inspirerend, maar het werkt wel. Wanneer je in een knop de gebiedende wijs gebruikt zal dat gedrag vaker plaatsvinden. Je kunt hier ook specifieker in zijn zodat het nog duidelijker is wat je van je bezoeker verwacht. ‘Klik hier om te bestellen’, of ‘Vraag een offerte aan’ bijvoorbeeld.

Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.