Je bedrijf is afhankelijk van digitale systemen zoals software en websites. Je eigen data, systemen en klantdata wil je goed beschermen. Een bestaande of toekomstige IT-dienstverlener is daarin een belangrijke partner. Om duidelijk te krijgen waar de verantwoordelijkheden liggen, zal je in gesprek moeten gaan en blijven met je IT-dienstverlener.
Ga in gesprek
Als je in gesprek gaat met je IT-dienstverlener krijg je inzicht in:
- Rollen en verantwoordelijkheden
- Wat onderdeel uit maakt van de IT-dienstverlening
- Eventuele zaken of aanpassingen die nodig zijn
- Verdeling van verantwoordelijkheid inzake de digitale veiligheid
Door goede basismaatregelen te nemen kan je graad van bescherming sterk opkrikken en is jouw organisatie beter in staat om cyberaanvallen af te slaan of schade bij een aanval te beperken. Laat daarom de volgende vragen inzake digitale veiligheid in ieder geval terugkomen:
- Hoe zijn back-ups geregeld?
- Hoe wordt omgegaan met updates?
- Welk wachtwoordbeleid wordt er gehanteerd?
- Welk antivirus beleid is van toepassing?
De volledige handleiding om het gesprek aan te gaan met jouw IT-dienstverlener vind je bij het Digital Trust Center.