Toegankelijk

Is jouw bedrijf al toegankelijk voor mensen met een beperking?

Laatst gewijzigd op 13-02-2025

Er zijn ruim 2,5 miljoen mensen met een beperking in Nederland. Door vergrijzing neemt dit aantal alleen maar toe. Als jouw winkel hier niet op ingericht is, sluit je dus een hoop potentiële klanten uit. Kleine aanpassingen, zoals bredere gangpaden, drempelvrije ingangen of gebruiksvriendelijke interfaces, kunnen al een wereld van verschil maken.

Nieuwe wetgeving op komst

Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze wet verplicht bedrijven om producten en diensten toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Dit is een grote verandering die de hele organisatie raakt. Organisaties worden verplicht om hun digitale platformen zoals websites en apps aan te passen maar (digitale) producten en diensten moeten aan de nieuwe toegankelijkheidseisen van de richtlijn voldoen.

Hoe bereid je je voor?

Met de gratis toegankelijkheidsscan ontdek je eenvoudig welke richtlijnen voor jouw bedrijf gelden. De scan is afgestemd op jouw rol – retailer, inkoper, producent of leverancier – en geeft je direct inzicht in de stappen die je moet zetten.

Waarom nu beginnen?

Door nu actie te ondernemen, zorg je dat je op tijd klaar bent. Bovendien bereik je met toegankelijke producten en diensten een bredere doelgroep, versterk je klantrelaties en draag je bij aan een inclusieve samenleving.

Doe de scan en ontdek welke stappen jouw bedrijf moet zetten.

Start de scan

Toegankelijk in 5 stappen

Toegankelijkheid raakt alle lagen van een bedrijf en is meer dan alleen fysieke aanpassingen. Het gaat om hoe makkelijk mensen – met en zonder beperking – jouw diensten kunnen vinden, gebruiken en ervaren. Vijf belangrijke organisatiefactoren bepalen de toegankelijkheid van je diensten:

  1. Bewustwording – Welke kansen laat je liggen door niet toegankelijk te zijn?
  2. Bereikbaarheid – Is je locatie of online informatie eenvoudig te vinden en te begrijpen?
  3. Betreedbaarheid – Kunnen klanten zonder problemen je winkel, gebouw of website binnenkomen?
  4. Bruikbaarheid – Is je dienst of product intuïtief en prettig in gebruik voor iedereen?
  5. Bejegening – Voelt elke klant zich welkom en op zijn gemak bij jou en je medewerkers?

E-learning Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid is niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook een kans voor groei. Voor veel webshops is dit echter een uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse webshops jaarlijks maar liefst 4,2 miljard euro aan omzet mislopen door gebrekkige digitale toegankelijkheid. Wil je als webshop het verschil maken én je omzet verhogen? Dan zijn onze nieuwe e-learnings over digitale toegankelijkheid onmisbaar.

Naar de e-learning
Thijmen de Coo

Thijmen de Coo

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.