September 2024
De schoenenbranche heeft in september van dit jaar een omzetstijging van 10% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de INretail SchoenMonitor. Vooral het aantal verkochte paar schoenen is gestegen met 11%. Ook het aantal transacties lag hoger met 8%.
Start nieuwe seizoen
De start van het nieuwe seizoen heeft een positief effect gehad op de omzet van schoenretailers. Hogere omzetten vertellen echter niet altijd het volledige verhaal. De stijging in het aantal verkochte paren en transacties ten opzichte van vorig jaar ondersteunen de positieve ontwikkeling van deze periode. De cumulatieve omzetontwikkeling van de schoenenbranche blijft staan op een omzetplus van 3%.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit de cijfers van het INretail Schoenpanel blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In september blijkt de groei via zowel het offline als het online kanaal met 10% gelijk op te gaan. Het is echter belangrijk op te merken dat het omzetaandeel van fysieke winkels in het panel nog steeds hoger ligt.
Augustus 2024
De schoenenbranche heeft in augustus van dit jaar een flinke omzetstijging van 10% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers van de INretail SchoenMonitor. Vooral het aantal verkochte paren schoenen is gestegen, namelijk met 24%. Het aantal transacties lag eveneens hoger, met een stijging van 18%.
Zomeruitverkoop
Het mooie weer en de vakantieperiode leken goede redenen te zijn om aankopen te doen. In de weken van de zomervakantie blijkt de afzet hoger te liggen ten aanzien van de omzet ontwikkeling. De cumulatieve omzetontwikkeling van de schoenenbranche komt uit op een omzetplus van 3%.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit de cijfers van het INretail Schoenpanel blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In de augustus periode blijkt de ontwikkeling via het online en offlinekanaal redelijk gelijk. Belangrijk om hierbij aan te geven dat het omzetaandeel van de fysieke winkel in het panel nog altijd hoger ligt.
Start najaar
Met de start van het nieuwe seizoen, zal het gemiddelde bonbedrag ten opzichte van de afgelopen weken gaan stijgen. Waar de kansen zeer zeker liggen in het realiseren van een hogere afzet in combinatie met dit hogere bonbedrag (hogere artikelprijs). Dit zal zowel de omzet als de brutomarge ten gunste moeten komen.
Mocht je vragen hebben en wil je sparren over marges, rendement of andere KPI’s neem dan contact op met jouw branche adviseur.
Juli 2024
De schoenenbranche heeft in de periode juli dit jaar een flinke omzetplus gerealiseerd van 12%, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers van de INretail SchoenMonitor. Vooral het aantal verkochte paar schoenen is gestegen met 20%. Het aantal transacties lag eveneens hoger met +9%.
Vakantieperiode
Het zomerse weer en de vakantieperiode lijken goede redenen te zijn voor consumenten om aankopen te doen. We nemen aan dat door het slechte weer in eerdere perioden, ook uitgestelde verkopen een rol spelen in de gerealiseerde omzetten. Tot en met week 32 (dus inclusief de eerste weken van de augustus periode) staat de schoenenbranche op een omzetplus van 1%.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit cijfers van de INretail SchoenMonitor blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In de juliperiode realiseerden schoenretailers online een hogere omzet dan via de winkels. Belangrijk om hierbij aan te geven dat het omzetaandeel van de fysieke winkel nog altijd iets hoger ligt.
Mei 2024
Schoenretailers realiseren na het afronden van de mei periode een omzetplus van 6% ten opzichte van dezelfde periode 2023. Dit blijkt uit het INretail schoenpanel. Verder blijkt dat het aantal verkochte stuks en het aantal transacties beiden stijgen met 4%. Een relatief goede periode voor de schoenretailers. De periode mei wordt klassiek gekenmerkt door hogere verkopen in verband met vakantieperiode en uitbetaling van de kinderbijslag.
Omslag in de positief gerealiseerde omzetten
Het herfstachtige weer zorgt voor een flinke daling in de verkopen aan het einde van de mei periode. De laatste week en de eerste weken in de periode juni constateren we helaas een flinke dip in de gerealiseerde omzetten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Cumulatief realiseren schoenretailers tot en met week 24 van dit jaar een omzetdaling van -2%. Deze is echter nog relatief door een hoge gemiddelde besteding per transactie ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit de cijfers van het Inretail schoenpanel blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In de mei periode realiseren schoenretailers een omzetstijging van 6% omzet via de winkels. En +5% via de verkooppunten web en platformen (online).
April 2024
Na het afronden van de maand april realiseren schoenenretailers cumulatief een gelijke omzet (0%) ten opzichte van dezelfde periode 2023. Dit blijkt uit het INretail schoenpanel. Verder blijkt dat het aantal verkochte stuks en het aantal transacties beiden daalt met -3%. Dit is ten opzichte van dezelfde periode 2023. Het aantal transacties en stuks met -4%.
Omzetontwikkeling winkel versus web/platformen (offline versus online)
Uit de cijfers van het Inretail schoenpanel blijkt verder een verschil in omzetontwikkeling tussen offline en online. In de april periode realiseren schoenretailers een omzetdaling van -4% omzet via de winkels. En +3% via de verkooppunten web en platformen (online).