September 2024
In september 2024 hebben retailers in de modebranche een omzetstijging van +13% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het aantal transacties steeg met +12% en er werden +9% meer artikelen verkocht. Dit blijkt uit cijfers van het INretail fashionpanel.
Start nieuw seizoen
De omzetontwikkeling in september is gunstig voor fashionretailers. De omzetcijfers vertellen echter niet het hele verhaal. Een hoger aantal verkochte artikelen en transacties draagt bij aan de positieve ontwikkelingen in deze periode. De cumulatieve omzetontwikkeling in de modebranche komt momenteel uit op een stijging van +5%.
Augustus 2024
Moderetailers sluiten augustus 2024 af met een omzetstijging van 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In deze periode werden meer transacties gerealiseerd (+6%) en een hoger aantal stuks verkocht (+9%). Dit blijkt uit het INretail Fashionpanel.
Augustus: vakantieperiode
Met name in de eerste weken van augustus 2024 lag het aantal verkochte stuks hoger in vergelijking met de omzetontwikkeling. De zomeruitverkoop in deze vakantieperiode speelde hierin een rol. Ondanks een minder sterke piek in de omzetten, realiseren moderetailers nog steeds een cumulatieve omzetstijging van 3%.
Start najaar
Met de start van het nieuwe seizoen zal het gemiddelde bonbedrag ten opzichte van de afgelopen weken stijgen. Er liggen zeker kansen in het realiseren van een hogere afzet, gecombineerd met een hoger bonbedrag (hogere artikelprijzen). Dit zou zowel de omzet als de brutomarge ten goede moeten komen.
Juli 2024
Retailers actief binnen de modebranche sluiten juli 2024 af met een omzetstijging van +12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In deze periode werden meer transacties gerealiseerd (5%) en een hoger aantal stuks aangeschaft (9%). Dit blijkt uit de INretail FashionMonitor.
Vakantieperiode
De juliperiode van dit jaar is positief afgesloten. Door onder andere het zomerse weer en de vakantieperiode hebben consumenten meer aankopen gedaan. Daarbij kunnen uitgestelde aankopen eveneens een rol hebben in deze omzetplus. Tot en met week 32 (inclusief de eerste twee weken van augustus) realiseren moderetailers een cumulatieve omzetplus van 3%.
Een mooie stijgende lijn in zowel omzet, afzet als transacties. Wel ten opzichte van een dip in juni, maar procentueel wordt de hoogste procentuele stijging ten opzichte van vorig jaar genoteerd.
Mei 2024
Fashionretailers sluiten de periode mei 2024 positief met een omzetplus van 8% ten opzichte van dezelfde periode 2023. Dit blijkt uit het INretail fashionpanel. Ook het aantal verkochte stuks lag in deze periode met een 6% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal gerealiseerde transacties in deze periode lag gelijk. De omzetstijging is te verklaren door het hoger aantal verkochte stuks per transactie en door een hogere gemiddelde besteding van consumenten per transactie.
‘Herfstweer’ speelt een cruciale rol
Eind mei zien we de omzetontwikkelingen flink afnemen en ook in de eerste weken van juni zien we de benchmark niet boven het niveau van vorig jaar uitkomen. Het ‘herfstweer’ van de afgelopen weken speelt hierbij een cruciale rol. Tot en met week 24 van dit jaar zien we dat fashion retailers cumulatief een omzetplus realiseren van 1% (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar). Enkel te verklaren door een gemiddelde hogere besteding per transactie.
April 2024
Na het afronden van de april periode 2024 realiseren fashionretailers een cumulatieve omzetplus van 3% (ten opzichte van dezelfde periode 2023). Dit blijkt uit het INretail fashionpanel. De belangrijkste verklaring voor deze omzetplus is een stijging van de gemiddelde bestedingen. Het aantal verkochte stuks staat nog steeds gelijk ten opzichte van 2023 en het aantal transacties blijft achter met -3%.
De periode april 2024 sluiten we af met een omzetplus van 3% ten opzichte van dezelfde periode 2023. Dit is echter een relatief positieve omzetontwikkeling. De afzet is met een kleine min gedaald (-1%) en het aantal transacties sterker met -5%.