Gelukkig was 2022 een mooi mode-retail-jaar waarin de omzetten zich herstelden en de klanten vaker kozen voor de stenen winkels maar waar online ook altijd nog een belangrijk afzetkanaal was. Graag blikken we met je terug op het modejaar 2022.
Algemeen beeld totale markt
De retailers binnen de modebranche zien de omzet in het jaar 2022 uitkomen op een totale plus van 14% ten opzichte van 2021. Deze omzet plus wordt met name gerealiseerd door de hoge omzetten in de eerste perioden (periode 1 t/m 4) en de laatste periode (periode 12). Dit kunnen we verklaren doordat de winkels in 2022 gesloten zijn van 1 t/m 14 januari. In 2021 waren de winkels daarentegen gesloten van 1 januari t/m 28 april (2 maart 2021 was winkelen op afspraak mogelijk).
De cumulatieve omzetstijging ten opzichte van 2021 wordt met name veroorzaakt door een stijging in het aantal transacties (+10%) als het aantal verkochte stuks (+6%). Gemiddeld gaven klanten in 2022 per transactie iets meer uit dan 2021 (+3%).
Ontwikkeling naar verkoopkanaal
De fysieke winkels zijn verantwoordelijk voor de cumulatieve stijging in de totale omzetten t.o.v. 2021. In de fysieke winkels zien we een stijging van +20%. In de webwinkels zien we daarentegen een sterke daling (-16%). Niet zo gek gezien de winkelsluitingen in 2021, toch is er een plus t.o.v. referentiejaar 2019 waarin alles nog ‘normaal’ was.
Bij de webwinkels is zowel het aantal verkochte stuks (-19%) als het aantal transacties (-15%) in het jaar 2022 gedaald ten opzichte van 2021. Ook de gemiddelde besteding is iets gedaald (-1%). Kortom, online zijn er minder transacties en aantal stuks verkocht en klanten geven per transactie iets minder uit dan in 2021. Realiseer je wel dat klanten zich in toenemende mate online oriënteren en dat het dus belangrijk is dat je online wel vindbaar bent.
Bij de fysieke winkels is er daarentegen een stijging van het aantal transacties (+13%) en het aantal verkochte stuks (+9%). Opvallend is dat de gemiddelde besteding bij de fysieke winkel daarentegen is gestegen met maar liefst 6%. Klanten gaven gemiddeld per transactie meer uit in de winkels dan in 2021. De gestegen besteding is te wijten aan de iets hogere gemiddelde verkoopprijs en het minder inzetten op sale en promoties. Kortom de markt stuurt meer op omzet en marge dan op simpele stuks verkoop.
Klantgroep en segment
We zien de grootste stijging in de omzetten bij de herenkleding (+19%). Ook dameskleding (+12%) even als kinderkleding (+10%) hebben het jaar 2022 positief afgesloten t.o.v. 2021.
Lokaal
In de totale markt (schoenen, mode en sport) zien we in alle provincies een stijging in de omzetten ten opzichte van vorige jaar. De provincies Utrecht en Flevoland hebben de sterkste stijging (+27%).
De provincie Groningen heeft de minst sterke stijging (+13%).
Vernieuwde INretail Marktmonitor
Vanaf 2023 staat er een vernieuwde INretail Marktmonitor waarin retailers over de branches mode, schoenen en sport marktinformatie per week kunnen monitoren. Deelnemers van deze INretail Marktmonitor ontvangen verdiepende informatie over de markt.
Wil je graag meedoen en profiteren van onze Monitor, kijk dan hier.