De samenleving is altijd in beweging door nationale en internationale ontwikkelingen die spelen. En in die samenleving, daarin leeft de consument. De consument wordt beïnvloed door gebeurtenissen, veranderingen en alles wat er speelt. Die invloed uit zich in wat ze belangrijk en mooi vindt, wat ze uit wil en kan geven, maar ook wat ze van de omgeving -zoals de woonbranche in dit geval- verwacht. Wij hebben de samenleving en deze ontwikkelingen vertaald in de tijdgeest van 2023.
De tijdgeest 2023 is net als de vorige keer opgesteld in samenwerking met onze trendwatcher Aafje Nijman. Vanuit de tijdgeest volgen vier verschillende waardentrends. Zij vormen de basis van waaruit de stijltrends van dat jaar ontstaan. Elke waardentrend is vertaald in een specifieke stijltrend voor 2023.
Voor elke stijltrend is een moodboard beschikbaar, zijn er perfect passende kleurstalen en colorkeys geselecteerd en kan je meer inspiratie vinden over de woonstijlen passend bij de trend. Ook vind je op elke trendpagina de vormen, materialen en dessins die bij de specifieke trend hoort.
Tijdgeest: On Good Soil
De tijdgeest van 2023, On Good Soil, draait om het gegeven dat ideeën voor de toekomst niet vanzelfsprekend in goede aarde zullen vallen.
Onze samenleving is uit balans. Het vertrouwen in de politiek is afgenomen en er is genoeg om ons zorgen over te maken. Er zijn zes grote thema’s die voor onzekerheid zorgen en die dreigend boven de sterk verdeelde samenleving hangen: de klimaattransitie, woningnood, de grondstoffencrisis, gezondheidszorg, de transitie in arbeid en de situatie in het onderwijs. Ook hebben media steeds meer invloed en Big Tech oefent extreme macht uit. Meer clicks betekent meer inkomsten, morele afwegingen komen daarbij op een tweede plaats. De polarisatie en vervreemding uiten zich niet alleen online in een parallelle samenleving. Ook fysiek is er de behoefte je terug te trekken in miniwerelden, zoals (het nog niet gerealiseerde) Forumland van Forum voor Democratie.
Een positieve ontwikkeling is dat veel bedrijven klimaatverandering serieus nemen. Ze nemen hun verantwoordelijkheid, zowel op het gebied van productie als communicatie. Ook de politiek geeft met nieuw beleid meer aandacht aan de zes grote thema’s. Maar het feit blijft dat we met een versplinterde maatschappij te maken hebben en dat de zorgen groot zijn.
Deze 4 waardentrends en daaruit volgende stijltrends geven vorm aan de tijdgeest On Good Soil:
Waardentrend: Instant Perfect | Stijltrend: Sustainable Hedonism
In het interieur wordt de behoefte aan een gladgestreken leven vertaald naar een luxueuze en toch rustgevende binnenruimte, waarbij het gebruik van natuurlijke materialen en kleuren centraal staat.
Meer inspiratieWaardentrend: Earthgency | Stijltrend: Existential Power
Earthgency staat voor de urgentie van klimaat en het besef dat we zelf onderdeel van de natuur zijn. De natuur is een ontzagwekkend element in onze leefomgeving. Dit zien we terug in de vormgeving in en om het huis.
Meer inspiratieWaardentrend: Metamorph Reality | Stijltrend: Layered Spaces
Ingegeven door het door de urbanisatie en het steeds kleiner wordend woonoppervlak aan de ene kant en de behoefte om meerdere functies aan eenzelfde ruimte toe te dichten aan de andere kant, verandert ons interieur.
Meer inspiratieWaardentrend: Mind the Gap | Stijltrend: Quiet Glamour
Een deel van de maatschappij voelt zich tekortgedaan, niet gehoord. De kans op radicalisering ligt op de loer. Hierdoor ontstaat een trend naar nostalgie. Je omringen met producten en materialen die een bekend en vertrouwd gevoel geven.
Meer inspiratieMasterclass: woontrends vertalen naar jouw winkel!
Door actuele woontrends te verwerken in de styling van jouw winkel, blijf je actueel en blijf je de klant prikkelen. Hoe maak je nou de vertaling op de winkelvloer na al deze informatie en inspiratie over de waarden- en stijltrends? Speciaal hiervoor bieden we de masterclass ‘Woontrends vertalen naar jouw winkel’ aan.
Ik ontvang graag meer informatie over de masterclassHeb jij onze woontrendwaaier 2023 al?
De woontrendwaaier is de ideale tool om inkopen voor volgend jaar mee te doen. Bestel ‘m hier! Hij kost €35,- en één exemplaar is gratis voor leden.
- Neem ‘m mee op beursbezoek
- Style je winkel volgens de laatste trends
- Handig in adviesgesprekken met de consument
Normale prijs: €35,00
Prijs voor leden: €0,00