Als een maatschappij sterk aan het veranderen is, zoals de onze op dit moment, dat gaat dat altijd gepaard met chaos. Chaos betekent dat dingen niet meer gaan zoals ze gingen en dat oude zekerheden vervallen. Dit brengt voor veel consumenten onzekerheid en stress met zich mee. Als gevolg van deze onzekerheid wordt de behoefte om te schuilen en je af en toe even terug te trekken in je eigen huis, groot.
Nostalgische jaren ’70
In deze trend verschijnen hierdoor warme, comfortabele binnenruimtes waarin kleur een belangrijke rol speelt. Er zijn producten die verwijzen naar de nostalgische jaren ’70, maar dit wordt ook gecombineerd met totaal nieuwe producten. Een nieuwe huiselijkheid waarin je goed kan schuilen tegen de ellende van de buitenwereld, zonder dat het muffig of ouderwetse associaties oproept. Hierdoor ontstaat een nieuwe vorm van cocooning. Maar wel veel kleurrijker dan de cocooning die we in de jaren ’90 zagen. Volle, ietwat vergrijsde kleuren worden contrastrijk met elkaar gecombineerd. Alles krijgt kleur, zelfs de plafonds ontkomen hier niet aan.
Rijk kleurenpalet
Het kleurpallet bij New Cocooning bestaat uit verschillende vergrijsde, volle tinten. Dit levert een rijke kleurschakering op zonder dat het schreeuwerig wordt.
Vormen
De vormen zijn nonchalant en vaak afgerond, en doen soms denken aan de stijl in de jaren 70.
Materialen
De materialen die worden gebruikt zijn heel divers. Het kan gaan om natuurlijke materialen, maar we zien ook producten van gerecycled kunststof. Om het gezellige karakter van deze trend te versterken, wordt er veel textiel gebruikt, bijvoorbeeld in de vorm van gordijnen, kussens, vloerkleden en wandkleden.
Dessins
De dessins zijn heel uiteenlopend. Er zijn bloempatronen, ruiten en afbeeldingen van creatief handwerk, dit kan van vlechten, knopen, weven tot schilderen zijn