Make My Day Nijmegen

Retail power: Make My Day uit Nijmegen

25 november 2021

Jan en Julie van Make My Day uit Nijmegen vormen zo’n ondernemers-duo. De broer en zus zijn nu zes jaar samen bezig en runnen drie winkels onder de naam Make My Day – heren, dames en accessoires. Dit deden ze voorheen alleen offline, maar door de zijn ze in no-time ook online gegaan. En met succes. Om andere ondernemers te inspireren en op weg te helpen, delen wij inspirerende voorbeelden van ondernemers die deze kansen zagen.

Net als veel andere (kleine) ondernemers hadden Jan en Julie geen plan klaarliggen om online te gaan. Het was iets voor de lange termijn. Nu kwam de noodzaak van online gaan toch eerder dan verwacht, helemaal nadat ze besloten hun winkels voor ieders veiligheid te sluiten. Vanaf dat moment ging Instagram een grote rol spelen in het genereren van omzet.

De eerste stap

“Voorheen gebruikten we Instagram echt alleen om onze klanten te inspireren”, vertelt Julie. Te veel commercie werkt volgens het ondernemers-duo alleen maar averechts. Toch werd nu besloten Instagram als commercieel kanaal in te gaan zetten. “We maakten outfitfoto’s, plaatsten er prijzen bij en maakten van deze stories via de ‘Hoogtepunten’ op onze accounts een soort online shops. Als mensen iets wilden kopen, gaven ze dit aan ons door via Direct Message, Whatsapp of mail. De bestellingen werden vervolgens door onze medewerkers met de fiets, scooter of auto bij klanten thuisbezorgd.” Het bleek een gouden stap! De inzet werd door de klanten erg gewaardeerd en ze werden via hun account overladen met reacties en vragen over de items die voorbijkwamen. “Een aantal van onze medewerkers waren het hele weekend bezig geweest met het beantwoorden van alle vragen.”

Jan: “Inmiddels werd ook duidelijk dat de hele corona-situatie nog wel even aan zou houden en we waren vlak daarvoor overgestapt op een ander kassasysteem. Dit maakte het voor ons een stuk makkelijker om de koppeling te maken met een webshop.” Het besluit om het online avontuur verder uit te breiden, was dan ook snel genomen. “Vanaf dat moment hebben vier van onze medewerkers zich ontfermd over het bouwen van een webshop”, vervolgt Julie. “Zij zijn echt op het project gedoken. Met de hulp van de rest van het team werden foto’s gezocht en gemaakt, beschrijving geschreven en langzaamaan kreeg de webshop steeds meer vorm. In een week tijd was de shop klaar.” Vol trots voegt Jan hieraan toe: “Het was heel bijzonder om te zien dat het team bereid was om dit te doen.”

Persoonlijk contact

Eén van de belangrijkste aspecten in een fysieke winkel is het persoonlijke contact dat je hebt met klanten. Iets dat lastig door te voeren is in een webshop. Toch kan je ook online zorgen voor een goede klantbeleving. “Het advies dat je normaal gesproken in de winkel geeft, kan je ook online geven”, begint Julie. “Belangrijk is dat je zoveel mogelijk communicatiemiddelen inzet”, aldus Jan. “Zorg ervoor dat klanten je op zoveel mogelijk manieren kunnen bereiken, vragen kunnen stellen en ook snel antwoord krijgen. Zo kan je het fysieke contact dat je mist op zoveel mogelijk manieren compenseren.” Naast bijvoorbeeld Whatsapp, social media en mail, kan je hiervoor ook denken aan een chat via bijvoorbeeld de website of videobellen. Bij Make My Day maken ze bijvoorbeeld ook gebruik van de live-functie van Instagram: “Zo gaan we onze winkel langs, laten we de nieuwe items zien en kunnen we direct vragen van klanten beantwoorden. We kunnen ze dan ook gelijk doorverwijzen naar de webshop”, zegt Julie.

Beginnen met bouwen

“Het is nu een hele goede periode om te beginnen met social media en verder te gaan bouwen”, vertelt Jan. “Nu het wat rustiger is in de winkel, heb je als ondernemer wat meer ruimte om dingen uit te zoeken.” Julie vult aan: “Het is ook niet verkeerd om dingen gewoon te proberen, het hoeft niet perfect te zijn. Perfectie is niet het belangrijkst, juist creativiteit en doorzettingsvermogen is nu hetgeen dat telt.”

De broer en zus zijn het erover eens dat voor wat betreft volgers kwaliteit boven kwantiteit gaat. “Juist de loyale klanten zijn belangrijk om aan je te verbinden”, legt Jan uit. “We hebben de afgelopen weken ook echt nagedacht over wat de klant wil”, vervolgt Julie. “Bedenken waar zij behoefte aan hebben en daar dan op inspelen. Maar ook gewoon letterlijk vragen stellen aan klanten, bijvoorbeeld over wat ze willen zien, werkt perfect. Zo ga je ook weer op een makkelijke manier de interactie aan met klanten.”

Gouden tips

Julie: “Hoe je online moet beginnen? Ik denk dat je vooral moet bedenken wat jou normaal zo uniek maakt met je fysieke winkel en dit dan door gaat vertalen naar online.”

Jan: “Als ondernemer moet je ook zoveel mogelijk de kansen zien en niet focussen op de obstakels die je tegenkomt. Probeer het beste uit deze situatie te halen.”

Meer inspiratie? 

Die vind je hier

Advies nodig?

Heb jij naar aanleiding van dit interview nog vragen over de inzet of opstart van je online kanalen? Stel je vraag aan mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.