Maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je niet in je eentje. Het vraagt om betrokkenheid en samenwerking, het liefst zo lokaal mogelijk. Want hoe korter de lijntjes, hoe directer de impact. Dat heeft de Nijmeegse ondernemer Jan Diebels goed begrepen. Bas, brancheadviseur mode, ging met Jan in gesprek om te horen hoe hij MVO door lokale betrokkenheid in zijn businessmodel heeft verweven.
Jans’ carrière begon als vertegenwoordiger bij een sportmerk in Enschede, maar al snel keerde hij terug naar Nijmegen, waar hij als bedrijfsleider bij de winkel Daily Fresh aan de slag ging. Al binnen 4 jaar nam hij het filiaal over. Jan is inmiddels al 24 jaar eigenaar van Daily Fresh, al 18 jaar van Dedicated Fashion en zette in Corona-tijd de webshop ilovenijmegen.nl op. Daarnaast is hij mede-eigenaar van het merk Saint Steve, met 150 winkels in Nederland en België. Dat doet hij samen met Maarten Jansen, van LEXSON BRANDS uit Breda. Het is dan ook niet verrassend dat Jan inmiddels een bekende ondernemer is in Nijmegen.
De koffie staat altijd klaar!
Die bekendheid komt niet alleen van zijn winkels. Jan zoekt namelijk actief het contact op met collega-ondernemers. “Joh, je wilt niet weten hoeveel kopjes koffie wij op jaarbasis schenken in de winkel’. Oftewel, de koffie staat altijd klaar. Dat willen we ook graag uitstralen. Dat geldt niet alleen voor onze klanten maar ook voor de retailers”, vertelt Jan. Ook buiten de winkel komt hij regelmatig met collega-ondernemers bijeen. Zo zit hij samen met drie andere ondernemers in het bestuur van de winkelstraat en bezoekt hij regelmatig met een groep ondernemers verschillende steden waar één van de deelnemers gevestigd is. “Vroeger ging ik, als beginner, nog wel eens mee met een aantal ondernemers; één keer per jaar wat eten en sparren over van alles-en-nog-wat. Dat is mij altijd bijgebleven en hebben we nu opnieuw geïntroduceerd. We praten gemakkelijk 5 uur vol en blijven zo op de hoogte van elkaar”.
Ook met zijn webshop, ilovenijmegen.nl, is Jan veel bezig met lokale samenwerkingen. Zo haalt hij zijn biertjes bij de lokale bierwinkel en de boeken bij dé Nijmeegse boekenwinkel. “Ik zou mijn spullen natuurlijk ergens anders kunnen halen, maar soms moet je dat gewoon niet doen. Soms moet je een ander wat gunnen en lokale contacten zijn belangrijk.”
‘Dedicated’ voor Nijmegen
Lokaler dan ilovenijmegen.nl wordt het niet. Dat illustreert ook het verhaal achter het ontstaan van de shop: “Er was ooit een klant bij ons in de winkel en die zei, ‘Jan, luister, waarom heb jij geen Nijmegen t-shirtjes? Want die kan je nergens kopen’. Dat triggerde mij en toen hebben we er eentje gemaakt. Daar verkochten we er direct meer dan duizend van. Toen vroegen mensen natuurlijk of we meer dan 1 versie hadden en op die manier is de collectie een beetje uit de hand gelopen.” Tijdens Corona kon je je intekenen voor een digitaliseringssubsidie vanuit de gemeente Nijmegen. Dit pakten Jan en zijn collega’s direct aan om het assortiment Nijmegen-items uit te breiden.
Zo vertelt Jan: “Wij heten Dedicated en dan zijn we dat natuurlijk ook. Ik wilde dus ook Dedicated zijn richting Nijmegen.” Deze toewijding wordt op verschillende manieren geuit. Een belangrijke manier is het steunen van goede doelen. Toen ook de gemeente een grote klant werd van ilovenijmegen.nl besloot Jan iets terug te willen doen aan de gemeenschap. Bij iedere bestelling wordt daarom een gedeelte van het aankoopbedrag gedoneerd aan Nijmeegse goede doelen. Veel gaat naar stichtingen, zoals het Amalia Kinderziekenhuis, waar Jan recentelijk een cheque van 3.000 euro overhandigde. Maar er worden ook kleinere Nijmeegse doelen gekozen, zoals een jongedame van 35 die slecht ter been is en een hulphond nodig heeft. “Dat wordt niet vergoed voor haar”, licht Jan toe. “Ze moet €22.000,- ophalen en we zitten nu al op de €13.000,-. Dat is heel mooi.”
Ook biedt de webshop praktijkervaring voor de leerlingen van het Pro College. Dat zijn leerlingen die beter leren in de praktijk. Zij helpen bijvoorbeeld met het inpakken van bestellingen. “We vinden het belangrijk om ze te betrekken en zij vinden dat ook leuk. Ze moeten even loskomen, maar daarna gaat het heel goed.”
Het businessmodel
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is iets dat Jan dagelijks probeert toe te passen in zijn onderneming. Toch is dit niet zozeer een bewust onderdeel van zijn businessmodel: “Aankomende oktober bestaan we met ilovenijmegen.nl vier jaar en als het om geld verdienen ging, was ik er allang mee gestopt. Het is eigenlijk het grootste hobbyproject ooit. Het is heel lastig om er een goed verdienmodel in te vinden. We denken overal twee keer bij na: laten we die pen bedrukken in China? Want je hebt ook veel grote bedrijven in Nijmegen die dat kunnen doen. Ik ben een netwerker en ik vind het belangrijk om de essentie van de webshop wel na te leven. Bij het afrekenproces kunnen de klanten zelf ook kiezen om nog een extra donatie toe te voegen van bijvoorbeeld 5, 10 of 15%. Het zal je verbazen hoeveel mensen dat doen.”
Belangrijker voor Jan is dat het verhaal klopt. Zijn er meerdere merken die passen bij het concept, dan gaat Jan voor de duurzamere keuze. Is er een lokaler initiatief en zijn de prijzen concurrerend, dan valt daar de keuze. Zo ook een lokale fietskoerier. Waar de prijzen eerst nog te hoog waren, zorgde een aanbieding via het Huis van de Binnenstad voor een rendabele oplossing. Inmiddels zijn de prijzen ook echt concurrerend. “En ik moet zeggen, ik heb echt respect voor die helden op fietsen. Weer of geen weer, ze zijn echt dedicated. En dat past natuurlijk helemaal bij ons. Ze vinden het zelf ook fantastisch om te doen en ze gaan heel voorzichtig met alle pakketjes om. Echt hart voor de zaak. Vaak, als hier in de middag iets opgehaald wordt, hebben de klanten het in de avond al.”