In China voltrekt zich al een decennium een interessant retail fenomeen: livestream selling. Platformen als Tik-tok, Instagram, Facebook en Amazon hebben hier goed naar gekeken en maken het sinds kort ook mogelijk om stappen te zetten op het gebied van livestream selling.
New retail
Jack Ma, de oprichter van Alibaba zei in 2018 treffend ‘Er is geen on- of offline retail er is alleen New retail’. Hij wees op daarbij op het feit dat deze werelden naadloos in elkaar gaan overlopen. Dat is ook wat er met livestream selling gebeurt. Mensen die live online actief zijn verbinden zich met andere mensen die live ‘inbellen’.
Ontwikkingsstadia
In de afgelopen 10 jaar ontwikkelde deze manier van verkopen zich in verschillende stadia. In de periode waren het vooral mensen die geld verdienden met het online promoten van spullen; vooral dansers. Daarna volgde een tweede periode waarin opinion leaders gingen uitleggen waarom een product zo bijzonder is. Deze influencers met een groot social bereik, hadden verstand van het product en de producteigenschappen. Live konden ze de inbellers helpen met elke vraag. Dit ging de hele dag door en de huidige derde fase werden steeds vaker celebs in gezet om meer invloed op de uiteindelijke sales te hebben. Dat is wat je wil ‘verkopen’.
Livestreamselling
Inmiddels speelt zich deze New retail ontwikkeling in China af in ecosystemen; waarin allerlei kleinere programma’s en functies compleet zijn geïntegreerd. Alles draait om het gemak voor de klant en deze maximaal willen en kunnen helpen; waar of op welke locatie in de klantreis deze klanten zich ook bevinden. In nederland zitten we, t.o.v. de beschreven ontwikkelingen in stadium 1 en 2. Vooral kleinere en flexibele MKB-bedrijven kunnen enorme stappen zetten als het gaat om de inzet van onlinemogelijkheden.
Randvoorwaarden
Om livestream selling tot een succes te brengen moet je volgens Ed Sanders van ChinaTalk.nl vooral nu in beweging komen en gaan testen; om het later te perfectioneren. Het is vooral zaak dat:
- de persoon die voor de camera staat geloofwaardig is,
- past bij de doelgroep,
- dat je creatief bent en durft te experimenteren en
- harmonie creëert in wat je doet en dat makkelijk maakt.