Verrassen en vrolijkheid: de reis naar de ‘Leukste Winkel van Nederland’

20 maart 2025

Wat maakt een winkel de ‘Leukste Winkel van Nederland’? Jeroen, eigenaar van Spektakel Wonen, deelt zijn verhaal. Met zijn passie voor vintage, industrieel design en brocante heeft hij een unieke winkelervaring gecreëerd die bezoekers blijft verrassen. Met de focus op vrolijkheid en creativiteit laat hij zien hoe je een winkel kunt runnen die méér doet dan alleen producten verkopen; het gaat om het bieden van een onvergetelijke beleving. 

Wat inspireerde je om je eigen bedrijf te starten? 
“Dat vintage, industrieel en brocante loopt als een rode draad door mijn leven. Als jongentje van zeven ging ik al het grove vuil af, op zoek naar spullen om te verkopen op de markt.  

20 jaar geleden startte ik mijn eigen woonwinkel. Ik was toen een van de eersten in Nederland met van die industriële lampen. Iets later kwam de industriële trend. Die had ik toen al; iets met het juiste moment, de juiste timing… We waren destijds gevestigd in een oude zuivelfabriek in Soest, een heel mooi pand. Maar na zeven jaar met heel veel liefde en plezier gedraaid te hebben, was ik er ineens klaar mee. Ik ben een vrij man en het liefst lekker buiten. En toen kwam in 2020 ineens dit pand op mijn pad, een supergave oude werkplaats. Ik dacht: veel woonwinkels lijken op elkaar. Ik wil nog een keer een winkel op de kaart zetten, die zo onderscheidend is dan de rest van de winkels in Nederland. En daar ben ik voor gegaan.  

Mijn eigen huis is de inspiratiebron voor deze winkel geweest. Het voelt alsof ik verkoop vanuit mijn eigen woonkamer. Ik wil iets verkopen waar ik blij en vrolijk van word; dat is eigenlijk wel de formule van Spektakel Wonen. Er komen weleens mannen verplicht mee naar de winkel met de vrouw, hebben eigenlijk helemaal geen zin in een woonwinkel. Maar zodra ze binnen zijn, ontdooien ze en worden ze blij.  

Een andere inspiratiebron is Sluiz in Ibiza: een grote conceptstore van Nederlandse eigenaren. Weij komen er al dik twintig jaar.” 

Hoe is het om in een familiebedrijf te werken? 
“We zijn een hecht team. Mijn vrouw is de stille kracht achter de schermen, terwijl ik als boegbeeld de gekke video’s voor social maak. Binnenkort sluit ook onze zoon zich aan bij het bedrijf. Het is hartstikke leuk om dit samen te doen. We komen op prachtige adressen in Nederland en het buitenland voor de inkoop van onze zaak. Daar worden we vrolijk van en dat stralen we ook uit.”  

“Het voelt alsof ik uit mijn eigen woonkamer verkoop” 

Wat maakt jullie woonwinkel zo uniek? 
“Onze woonwinkel onderscheidt zich door vrolijkheid, kleur, alles door elkaar: van kunst tot arcadekasten, van draaistoelen tot lampen in gekke vormen. Kitsch, design en vintage. Je vindt hier echt van alles, maar niet iets wat je zomaar in een andere woonwinkel tegenkomt. We zijn echt onderscheidend. Dat heb ik altijd gewild. Er moet over gepraat worden, we gaan niet voor de massa.  

We willen mensen verbazen, dus als je binnenstapt moet het beginnen. Buiten is het nog een verrassing wat je gaat aantreffen. De meeste mensen komen hier gericht; ze hebben ons al gezien op social of hebben de website bekeken, dus ze weten in grote lijnen wat we verkopen.” 

Hoe doen jullie nét dat stapje extra voor je klanten? 
“We blijven altijd verbazen en vernieuwen. Dat is wat klanten van ons verwachten en we maken daar ook echt een sport van. Dat maakt ons werk juist leuk; elke keer de uitdaging aangaan om nieuwe dingen te ontdekken en te spotten. Er komt endorfine los, vooral als niemand het product of merk nog verkoopt. Dat onderscheidt ons van anderen.   

Met onze bus gaan we de woonbeurzen af, bezoeken markten – ook in het buitenland. Hup, volgeladen mee naar huis. Elke dag zijn we op zoek naar nieuwe adressen of merken die passen bij onze formule en het verschil maken voor onze klanten.”   

Welke rol speelt online verkoop voor jullie, en hoe combineren jullie dat met de fysieke winkel?  
“Het liefst willen we dat mensen naar onze winkel komen, daar is de beleving. Ik wil echt een verhaal vertellen. 95% van onze omzet halen we uit de winkel, dus daar blijft zeker onze focus. 

Online is bij ons lange tijd een ondergeschoven kindje geweest, maar daar gaan we nu echt een slag op maken. We kunnen nog meer omzet genereren met een goede online verkoop, dus daar zijn we druk mee bezig. Toevallig zit op dit moment onze webbouwer hier in het kantoor. We zijn kansen aan het pakken! 

Online brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee, vooral als het gaat om het vervoeren van meubels en accessoires. Ik denk dat maar zo’n tien procent van wat hier in de winkel staat, online te vinden is. Voornamelijk de praktische items die per post verstuurd kunnen worden. Daarnaast speelt het retourrecht een rol, wat bij mijn producten lastig is, omdat ze niet allemaal nieuw zijn. In de winkel kunnen mensen alles zien en voelen, en dat maakt het een stuk makkelijker om te beslissen of een product bij je past.” 

“Ik zeg niet dat we perfect zijn, maar die prijs voor de Leukste Winkel van Nederland hebben we niet voor niks” 

Jullie zijn actief op social media: hoe hebben jullie dit in jullie bedrijf verwerkt? 
“Nog niet zo lang geleden hadden we precies nul volgers op Instagram. We zijn vijftigers, niet bepaald de generatie die van nature met social media bezig is. Maar we zagen de kansen en zijn er vol in gedoken. Niet elke ondernemer doet dat, maar wij geloven echt in de waarde ervan. Wisten we hoe het moest? Absoluut niet. Mijn vrouw heeft een cursus gevolgd en we hebben advies ingewonnen van een social media expert. We kregen de tip om mij meer als het boegbeeld van de winkel te presenteren. En dat ik best wat uitbundiger mag zijn: dat past juist perfect bij de identiteit van onze winkel! 

Heel leuk: ineens kwamen Nicolette van Dam en Bas Smit naar de winkel. En dat zorgt ook weer voor veel free publicity. Zo zie je maar hoe belangrijk social media is.” 

Welke uitdagingen ben je tegengekomen?  
“We begonnen in coronatijd, een lastige periode. Het was echt even billenknijpen, en ik vroeg me regelmatig af: hoe leuk is dit eigenlijk nog? Maar we hebben doorgezet. Mensen verklaarden me voor gek en noemden me Malle Pietje. “Jeroen, je bent niet goed bij je hoofd. Dit wordt een fiasco, dit ga je nooit redden”, zeiden ze. Maar juist dát triggerde me om vol gas te geven. En nu? Nu denkt iedereen: die gast heeft het toch maar mooi voor elkaar. 

Ik ben ambitieus. Op een goede dag komt er endorfine bij mij los. We leveren flinke inspanningen, en daar moet ook iets moois tegenover staan. Die beloning liet even op zich wachten, zeker door corona, maar op een gegeven moment viel alles op z’n plek. Het mooiste compliment is rendement. En toen wonnen we ook nog de prijs voor de Leukste Winkel van Nederland. Dat motiveert alleen maar om nog harder te knallen!” 

Wat heeft die prijs jullie tot nu toe gebracht?  
“We hebben enorm veel media-aandacht gekregen. En wat een drukte in de winkel! De eerste zaterdag na de prijsuitreiking stonden er op een moment wel 400 mensen in de winkel. Onze parkeerplaats is groot, maar zelfs daar was het dringen en slikken. Mensen willen gewoon kunnen zeggen dat ze bij de Leukste Winkel van Nederland zijn geweest!” 

Het heeft ons ook toffe samenwerkingen opgeleverd. Zo kwamen we in contact met een onderneemster uit Ibiza, die de licentie heeft voor de Ibiza-editie van Monopoly. Superleuk, en wij mogen dat merk nu exclusief in Nederland voeren. Dat soort samenwerkingen vind ik te gek. Maar we moeten nu ook vaker “nee” zeggen. We blijven altijd zoeken naar dat ene item dat écht onderscheidend is.” 

Hoe zie jij de toekomst van jouw bedrijf?  
“Onze zoon is klaar met studeren en nu op wereldreis. Hij gaat daarna mee het bedrijf in. We willen gewoon nog beter: nog meer onderscheidende producten, die bijzondere beleving blijven creëren en op zoek naar andere toeleveranciers. 

Of ik de ambitie heb voor meerdere vestigingen? Nee, ik zeg altijd voor de grap: het is of één of zeven. Een tweede vestiging betekent niet zomaar twee keer zoveel omzet of winst. Integendeel, je verliest op de één en moet dat weer compenseren met de andere. Dus daar geloof ik gewoon niet in.” 

“Het mooiste compliment is rendement”  

Hoe zie je de toekomst van de sector?  
“Wat ik zie vind ik behoorlijk treurig. De vrolijkheid en hipheid is vaak ver te zoeken. In de modewereld zie je veel meer durf en creativiteit, terwijl meubilair soms nog wat stoffig aanvoelt. Daarom maak ik me zorgen. Onze sector heeft echt behoefte aan meer reuring, frisheid, innovatie, vrolijkheid en onderscheidend vermogen voor de toekomst. Ik wil niet zeggen dat wij alle wijsheid in pacht hebben of dat we perfect zijn, maar die prijs hebben we niet voor niets gekregen.” 

Wat zou je andere ondernemers willen meegeven? 
“Heb schik in je werk. Heb je dat niet? Stop er dan mee of doe er iets aan. Mocht je een frisse blik op je winkel willen? Ik kijk graag mee als adviseur om samen te durven, te verbeteren en te doen. En ga eens langs bij andere ondernemers, als een soort ‘mystery shopper’. Zo doe je allerlei ideeën op en het zorgt voor die endorfine in je hoofd. Wat ook belangrijk is: zorg voor gemotiveerd personeel. Bied trainingen aan en begeleid je team, zodat ze kunnen groeien. En last but not least: strijden en gas erop!”  

Wat betekent het voor jou om lid te zijn van INretail?  
“Toen ik voor het eerst over INretail hoorde, heb ik me er goed in verdiept. Het CBW-keurmerk is natuurlijk een groot pluspunt. En wat mij ook aanspreekt, zijn de juridische voordelen die jullie bieden. Daar heb ik al dankbaar gebruik van gemaakt. 

Daarnaast biedt INretail veel gemak. Jullie hebben ontzettend veel kennis en praktische tools die ondernemers echt verder helpen. Het is fijn om te weten dat er altijd een deskundig team klaarstaat om advies te geven en mee te denken over vraagstukken waar je als ondernemer tegenaan loopt. Dat geeft vertrouwen en scheelt een hoop uitzoekwerk!” 

Advies nodig?

Voor juridische vraagstukken, vragen over financiering, hr of andere simpele en complexe kwesties kun je terecht bij een van onze adviseurs.

Contacteer de adviseur Bel ons
Bert-Jan van der Stelt

Bert-Jan van der Stelt

Branchespecialist Wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.