Met het thema De maatschappij duiken we in de toekomst van lokale winkelgebieden, verduurzaming, platformisering en de arbeidsmarkt om hiermee van retail een topsector te maken.
De coronacrisis heeft de beweging van fysiek winkelen naar online shoppen versneld. In deze veranderende tijden is het extra belangrijk dat de maatschappelijke meerwaarde van (fysieke) winkels in het maatschappelijk debat steviger wordt neergezet.
Lokale winkelgebieden
Overal zijn stadbesturen bezig de leefomgeving te veranderen. Meer ontmoetingsplaatsen creëren, betere parken, meer ruimte bieden aan fietsers en voetgangers en minder aan auto’s. Transformatie van winkelstraten staat op de agenda door overbewinkeling. Minder winkels, andere winkels, maar vooral ook een andere functie: “Van places to buy naar places to be”, het creëren van sociale meerwaarde in een stad of dorp. Wij jagen deze veranderingen aan.
Verduurzaming
De opgave van de sector is om zich te ontwikkelen tot een circulaire sector, waarin goede productieomstandigheden en de rechten van mens, dier en milieu worden gerespecteerd. Een hoogwaardige verwerking van textiel en meubelen tot nieuwe grondstoffen creëert nieuwe bedrijvigheid en daarmee nieuwe banen en kansen. Op deze wijze zorgen we ook dat werk dat verdwijnt in de retail, mede door de retail op een andere plek gecreëerd wordt.
Platformisering
We zien een verregaande platformisering van de maatschappij. Deze trend kent voordelen voor de consument, waaronder veel keus en lage prijzen. De keerzijde voor de maatschappij op lange termijn worden nog onderschat. De impact van grote big tech platformen zijn bijzonder disruptief en daarmee ook van grote invloed op de toekomst van de retailsector. Denk aan de gevolgen van gebruik van AI, omgang met data en privacy-vraagstukken. Wij kijken naar beide kanten en delen onze bevindingen om hier in het publieke debat balans in aan te brengen.