Bedrijfsadviseur Peter Wolfsen helpt retailondernemers op veel verschillende gebieden. Soms wil een ondernemer weten hoe hij of zij slimmer kan inkopen, soms is er een vraag over het verhogen van rendement en soms klopt een ondernemer bij Peter aan wanneer het plezier in het ondernemen verdwenen is.
Plezier verliezen
Een ondernemer wilde met spoed een afspraak maken; de onderneming moest zo snel mogelijk verkocht worden. De reden? Hij was er klaar mee, het plezier verloren. Want; “Klanten zeuren vooral en wat blijft er nu eigenlijk onder aan de streep over?”. Dit soort dingen horen we vaker dan je denkt. Ik ging zoals gebruikelijk naar de ondernemer toe. Zo krijg ik direct een gevoel bij de ondernemer en de winkel. Tijdens ons gesprek werd duidelijk dat de inspanning die geleverd werd niet tot uiting kwam in het resultaat. Dat gaf veel spanning en frustratie.
Waar gaat het mis?
De winkel en het concept zagen er echter zeer representatief uit en de locatie was prima. Maar waarom bleef het rendement dan uit? En als het rendement nu wel goed zou zijn, wilde hij dan nog steeds verkopen? In het kader van een mogelijke verkoop van de onderneming zal de winkel toch ook verkoopklaar moeten worden gemaakt en hoe aantrekkelijk is de winkel voor een mogelijke koper? Allemaal vragen die aan bod kwamen. We hebben in eerste instantie besloten om een financiële analyse van het bedrijf te maken. Uit deze analyse komt duidelijk naar voren waar de verbeterpunten liggen en de mogelijke kansen. De resultaten van de winkel worden in zo’n analyse vergeleken met vergelijkbare ondernemingen, zodat duidelijk wordt waaraan gewerkt kan worden.
Inzicht in waar het beter kan
De conclusie: de brutomarge lag 3%-punten lager dan gemiddeld en de huisvestingslasten 2%-punten hoger. Dit maakte nu net het verschil waarom de onderneming achterbleef in resultaat. Inmiddels wordt er gewerkt aan de marge en zijn we in gesprek met de verhuurder. De ondernemer ziet weer kansen en denkt voorlopig niet meer aan stoppen. Het plezier in het ondernemen komt steeds meer terug. En áls hij over een tijd toch wil stoppen, is de onderneming met een verbeterd rendement in ieder geval een stuk beter verkoopbaar.
Vraag om hulp!
Ben jij het plezier verloren in het ondernemen? Stel je open; vraag om hulp wanneer je het niet meer ziet zitten. Je wordt er altijd wijzer van. Of je nu gaat stoppen of toch door gaat.