Column Dave • Laat je niet gek maken

19 november 2024

Zeg nou zelf: is het niet opvallend dat retailers juist in de laatste maanden van het jaar met kortingen strooien? In een periode waarin consumenten, misschien wel meer dan anders, bereid zijn de portemonnee flink te trekken. Sinterklaas en Kerst zijn immers altijd goed voor mooie omzetten.

Voorzichtig zijn met korting geven geldt in onze branche des te meer. Andere sectoren kunnen korting makkelijker veroorloven dankzij hun hoge marges. Sportwinkeliers daarentegen hebben te maken met veel bescheidener marges. Waarom zou je dan korting geven op producten die in het lopende seizoen al goed verkopen? Helemaal niet nodig.

Toch wordt er vaak gekeken naar dezelfde periode vorig jaar, waarin ook al royaal met kortingen werd gestrooid. Dit najaar moet minstens net zo veel opleveren, zo redeneren velen. Dus geven ze maar weer korting, om dezelfde omzet te halen. Daarbij wordt gemakkelijk vergeten dat de kosten flink zijn gestegen, zoals de personeelslasten. Het behoud van marge is dus cruciaal.

Kortom, laat je niet gek maken door de kortingen van anderen. Baseer je beleid op actuele cijfers en gebruik de Sportmonitor als referentie.

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchecoördinator sport

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.