Het huidige businessmodel staat al langer onder druk. Verandering is noodzakelijk, maar niet altijd makkelijk. Om relevant te blijven vandaag én morgen, moet je een fundamenteel andere kijk op je klanten hebben. En vanuit de klant bepalen op welke manier je als retailer waarde kunt creëren. We helpen jou hier graag bij. Op deze pagina hebben we tools voor jou verzameld!
We werken samen aan
- Toekomstbestendige businessmodellen: Bekijk het onderzoek van Erasmus Universiteit
- De ontwikkeling van ondernemers en MT leden van grootwinkelbedrijven
- Uitwisselingen van kennis en ervaringen
Hier kun jij aan werken
- Ga aan de slag met het INretail ontwikkelprogramma
- Verbreed je netwerk
- Werk samen met anderen
INretail Ontwikkelprogramma
Verandering is noodzakelijk, maar niet altijd makkelijk. Om relevant te blijven vandaag én morgen, moet je een fundamenteel andere kijk op je klanten hebben. En vanuit de klant bepalen op welke manier je als retailer waarde kunt creëren.
Wij willen jou als retailer helpen bij deze ontwikkeling, om samen te streven naar toekomstbestendige businessmodellen. Daarom introduceren wij met veel trots het INretail Ontwikkelprogramma!
Een programma dat bestaat uit een reeks (losse) modules, die een perfecte mix bieden van theoretische kennis, praktische toepassing en peer learning. Elke module heeft zowel een theorie- als een praktijkgedeelte. Je krijgt inzichten van toonaangevende sprekers en leert van de besten in het vak.
Lees alles over het INretail Ontwikkelprogramma en meld je aan:
Lees meer en meld je aanOnderzoek
Samenwerken aan duurzame, winstgevende
businessmodellen binnen de retailsector
In samenwerking met INretail heeft Erasmus Centre for Entrepreneurship onderzoek gedaan naar toekomstbestendige, duurzame verdienmodellen voor de retailsector. Het is tot stand gekomen op basis van literatuurstudie, data-analyse en case studies. Dit onderzoeksrapport identificeert kansen voor retailondernemers om belangrijke stappen te kunnen zetten richting nieuwe, winstgevende groeipaden.
Download hier de samenvatting of het volledige rapport:
Let op: het volledige rapport kun je alleen downloaden als je ingelogd bent
Download de samenvattingJe rendement verbeteren? Zes acties om kosten te besparen
Als ondernemer streef je ernaar om de impact van kostenstijgingen op jouw bedrijf tot een minimum te beperken. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Wij reiken je zes doeltreffende stappen aan waarmee je proactief aan de slag kunt gaan om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Samen werken we aan het versterken van de veerkracht van jouw onderneming!
1. Rendement berekenen
Laten we beginnen bij de basis: het verbeteren van het rendement van jouw winkel. Want wat is de impact van de kostenstijgingen eigenlijk en welke invloed heeft dit op je toekomstig rendement? Onze prognosetool helpt je antwoord te krijgen op deze vraag.
2. Regeling uitstellen belasting
Heb je meer tijd nodig om je liquiditeitspositie op orde te brengen? Dan kan het helpen om een versoepeling aan te vragen van je belastingbetalingsregeling. We hebben een modelbrief voor je klaarstaan waarmee je een aanvraag kan doen bij de belastingdienst.
3. Matigen huurindexatie
Jij en je verhuurder delen een gemeenschappelijk belang: een florerende winkelstraat. Om dit te bevorderen, kan het waardevol zijn om het gesprek met je verhuurder aan te gaan over het matigen van de huurindexatie. Gebruik onze uitgebreide modelbrief om dit gesprek op gang te brengen.
4. Besparen op energie
De energierekening is maandelijks een flinke kostenpost. Het is daarom verstandig om te onderzoeken of je hierop kan besparen, zowel door bewust om te gaan met het energieverbruik als door te kijken of de kosten omlaag kunnen. Neem voor besparingstips een kijkje naar onze energiecampagne. Heb je een variabel energiecontract? Bekijk dan ons actuele energieaanbod.
5. Inkoop- en verkoopplan
Een sterk inkoop- en verkoopplan draagt bij aan een verbeterd rendement. Met ons drie-stappenplan helpen we je om een effectief inkoopplan te ontwikkelen. Als je overweegt kortingen te geven, vergeet dan niet om je marge goed in de gaten te houden. Onze margecalculator kan je hierbij ondersteunen.
6. Openingstijden aanpassen
Vanwege toenemende kosten, kan het goed zijn om je openingstijden onder de loep te nemen. Denk aan het inkorten van de koopavond of het eerder sluiten in de middag. Hoewel dit op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, dien je bij wijzigingen in openingstijden rekening te houden met personeelsafspraken en bestaande afspraken met de verhuurder. Lees hier de belangrijke regels
Drie handige tools voor meer omzet
1. De ideale klantreis
Een klantreis is de reis die jouw klant maakt van voor tot na de aankoop en steeds vaker ook hergebruik. Heb jij ooit nagedacht over de on- en offlineklantreis van jouw winkel en hoe klanten alle contacten met jouw winkel ervaren? Wanneer je dit inzichtelijk maakt, kun je het kopen makkelijker en het winkelen leuker maken. Lees hier meer
2. Klantdata programma
Hoe kom je aan data en hoe zet je het slim in? Vanaf 2024 start ons Klantdata programma waarin we je verder helpen met een complete klantdata-strategie. Nu al aan de slag met data? Dat kan met onze klantrapportage. Krijg als lid van INretail kosteloos inzicht in de kenmerken, interesses en gedragingen van alle huishoudens van jouw verzorgingsgebied. Bekijk de INretail Klantrapportage
3. Benchmark jezelf
Als ondernemer wil je weten hoe goed je het doet in vergelijking met andere retailers/winkels in dezelfde branche. Ben je benieuwd naar specifieke marktcijfers zoals omzetontwikkelingen, trends en andere ontwikkelingen in de retailsector om betere beslissingen te nemen? Maak dan gebruik van de Nationale Marktmonitor. Bekijk de marktmonitor hier