In de woonbranche is een tekort aan goede vakmensen, zoals woningstoffeerders, keukenmonteurs en parketteurs. INretail werkt samen met bedrijven en scholen om de MBO-opleiding voor Interieurvakman m/v te promoten, zodat er weer nieuwe aanwas komt. Om jongeren ook via social media te bereiken is influencer Lise van Wijk ingeschakeld om jongeren te laten zien hoe leuk het is om te werken als interieurvakman/vrouw. Annet van Baarle begeleidt het project Interieurvakman en vertelt hoe de samenwerking verliep.
YouTube serie
Vlogger Lise van Wijk maakte een reeks YouTube-video’s voor bedrijven en branches. In deze serie neemt Lise (toen 100.000 abonnees op Youtube) een kijkje bij verschillende bedrijven en beroepen. Zij gaat op onderzoek uit om te kijken wat het vak zo leuk maakt. En gaat als het even kan ook zelf aan de slag. De vlog duurt ca. tien minuten en word via social media gepromoot. Elke campagne duurt 2 maanden en levert 8 tot 10 duizend views binnen de doelgroep op.
Experiment aangaan
Hoewel het ‘commerciële’ video’s zijn, zien ze er niet commercieel of ‘gemaakt’ uit. Lise komt oprecht nieuwsgierig en enthousiast over. Zij past bij de boodschap en bij de doelgroep. Dat is een belangrijke voorwaarde bij de keuze voor een influencer, het moet wel geloofwaardig zijn. Het leek ons in ieder geval een goede manier om jongeren te laten zien hoe het is om als interieurvakman/vrouw in de woonbranche te werken. Bovendien vielen de kosten mee, als we een vergelijkbaar aantal views via bijvoorbeeld Google Adwords zouden willen bereiken zouden we veel meer kwijt zijn, dus wilden we dit experiment wel aangaan.
De werkwijze
Het bureau met wie we samenwerkten zorgde voor de briefing van de vlogger, wij voor de locatie. Wij gaven input aan de hand van een uitgebreid formulier waarin we zaken konden aangeven zoals de centrale boodschap, doelgroep, de voordelen van het vak, wat het werk zo leuk maakt, waar je de opleiding kunt doen, wat je tijdens de opleiding leert etc. Deze informatie werd verwerkt tot een script. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Ik was zelf aanwezig bij de opname; dat zou ik altijd aanraden om te doen, als dat mogelijk is. Je kunt dan inspelen op de situatie ter plekke, het script aanpassen als het nodig is, en je weet zeker dat alles er goed op staat. Het heeft een leuke video opgeleverd, die bijna 9000 keer bekeken is. Daar waren we zeer tevreden mee. Wat ons betreft was het een geslaagd experiment.