Corona heeft de wereld op zijn kop gezet. Niet alleen de zorg, maar ook de retail en de toeleveringsketen ondervinden de gevolgen van de wereldwijde pandemie. Fabrieken moesten sluiten, er is groot tekort aan grondstoffen en materialen en de prijzen voor containers stijgen enorm. Dit komt uiteindelijk allemaal bij jou als retailer terecht; je kunt je producten niet meer voor dezelfde prijs verkopen als voorheen. Hoe ga je daarmee om?
Alles wordt duurder
Er is een enorm tekort aan veel producten en alles wordt duurder. Prijzen voor grondstoffen als kunststof, rubber en karton schieten de pan uit. Om nog maar te zwijgen over de prijzen voor energie en zeecontainers. In je winkel merk je die prijsstijgingen door bijvoorbeeld een hogere energierekening. Maar ook de producenten moeten flink meer betalen voor hun producten bij jou op de schappen belanden. Voor jou als retailer betekenen deze prijsstijgingen dus ook dat je de producten die je aanbiedt vaak duurder moet maken om een goed rendement te kunnen behalen.
Prijsstijgingen doorberekenen
Veel leveranciers hebben de prijsverhogingen voor zomer 2022 nog zelf opgevangen door marge in te leveren. Dat lukt nu corona blijft voortrazen niet nog een seizoen, zeggen ze. Retailers moeten er bij de inkoop voor winter 2022- 2023 rekening mee houden dat producten duurder worden. En ze zullen die verhoging moeten doorberekenen aan de consument. Want ook voor jou als retailer wordt alles duurder. Het advies is om bij je leveranciers zoveel mogelijk vast te houden aan je gebruikelijke calculatie. Een schoen die bij de inkoop van €50 naar €55 gaat bij een marge van 3.0 zet je dus niet voor €149,95 maar voor €164,95 op de plank. Uit onderzoek blijkt ook dat 67% van de mode- en schoenenleveranciers verwacht de retailprijzen dit jaar te moeten verhogen. Gemiddeld gaat het om een prijsstijging van 3,3%. 15% van de bedrijven denkt echter op een prijsverhoging van 10% of meer uit te komen.
Koopkracht daalt
Extra vervelend is dat de lonen niet meestijgen met de inflatie. De lonen zijn vorig jaar met 2,1 procent gestegen en blijven daarmee flink achter bij deze inflatiepiek. Als dit in 2022 doorzet dan betekent dat een serieuze daling in de koopkracht. Een slechtere situatie om je prijzen te verhogen is er eigenlijk niet. En toch is het noodzakelijk.
Goed uitleggen
Onderschat de consument echter niet. Als je transparant bent over wat je doet en waarom je het doet, dan zul je zien dat de meeste klanten het echt wel accepteren. Ze weten waardoor het komt en zien dat de prijsstijgingen in die zin ook een correctie betreffen; alles was gewoon te goedkoop.
Dichtbij beter dan ver weg
Onderzoekers wijzen op het belang van productie dichterbij huis voor meer veerkracht; een proces dat ‘nearshoring’ of ‘reshoring’ wordt genoemd. Maar ook leveranciers die dichtbij huis produceren, in Europese landen, hebben last van de nasleep van covid. Branchespecialist schoenen & sport Dave Quadvlieg, waarschuwt ook voor het feit dat dat met nearshoring niet alles opgelost kan worden. “Het kost veel tijd om de juiste fabrieken te vinden en kwaliteitscontroles in te bouwen. Daarbij hebben fabrikanten in China technologische kennis die je in Europa vaak niet meer vindt.”
Bron: schoenvisie