Het koopstromenonderzoek geeft een inkijk in het koopgedrag, zowel off- als online, van de consument in de Randstad en Brabant. Maar wat kun jij als retailondernemer met deze cijfers en informatie? Bedrijfsadviseur Peter Wolfsen helpt je op weg.
Buiten randstad en Brabant
In dit koopstromenonderzoek is de randstad en Brabant onderzocht. Bevindt jouw winkel zich hier niet? Neem dan contact op met je gemeente en vraag of er een koopstomenonderzoek aanwezig is. Deze onderzoeken worden namelijk veelvuldig uitgevoerd.
Waar komt je klant vandaan?
Het is goed om te beseffen waar je klant vandaan komt, wat hij besteedt en waarom hij in jouw vestigingsplaats koopt. Hier kan het koopstromenonderzoek je inzichten geven. In dit onderzoek wordt inzichtelijk hoeveel mensen uit je vestigingsplaats – maar ook uit omliggende plaatsen – bereid zijn aankopen te doen voor jouw producten in jouw vestigingsplaats/centrum. Dat noemen we toevloeiing. Daarnaast krijg je ook inzicht in waar de mensen uit je vestigingsplaats naartoe trekken die deze aankopen niet in de eigen woonplaats besteden; zowel fysiek als online. Dit noemen we afvloeiing. Om de cijfers uit dit onderzoek aan te vullen en specifieker te maken voor jouw winkel is een actueel klantenbestand cruciaal. Uit je klantenbestand zal blijken welke doelgroep je bereikt waar zij zich bevinden. Zo krijg je beter inzicht in waar je klant vandaan komt en kun je hem/haar beter bereiken.
Verdelen advertentiebudget
Met de informatie uit het koopstromenonderzoek kun je dus veel gerichter je (online) advertentiebudget inzetten. Als blijkt dat vanuit een omliggende plaats de toevloeiing zeer beperkt is, kun je je advertentiebudget beter inzetten op de plaatsen die wél jouw vestigingsplaats bezoeken.
Starten, groeien of verplaatsen
Als je een nieuwe winkel wilt starten, als je je bestaande winkel wilt vergoten of als je jouw winkel wilt verplaatsen is het verstandig om een vestigingsplaatsonderzoek te doen. Hier kan het koopstromenonderzoek ook van pas komen. Een vestigingsplaatsonderzoek geeft inzicht in de omzetmogelijkheden op de gewenste locatie. Dit onderzoek draagt bij aan de bereidheid van een financier om eventuele financiering te verstrekken. Omdat je je meestal voor een langere termijn aan een locatie verbindt en er vaak sprake is van een flinke investering voor de inrichting en voorraad is het zaak grondig onderzoek te doen. Het koopstromenonderzoek kan je helpen om een juiste keuze te maken voor de locatie waar je jouw winkel gaat vestigen.
Hulp bij vestigingsplaatsonderzoek
INretail kan je helpen bij een grondig vestigingsplaatsonderzoek. Zo krijg je een realistisch inzicht of de doelgroep die je wil gaan benaderen in voldoende mate in jouw gewenste verzorgingsgebied aanwezig is.